Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sliper
#1224443
Hej igen,
Jag är utomlands för tillfället och har inte kunnat ta tag i problemet ännu. Bilen står nu då frugan vågar inte ta den då även främre passagerardörren krånglade. Dessutom får hon ju inte in ungarna i den nu.

Jag ska försöka få svar från nån auktoriserad volvo mek om dom ser en QB eller inte. Jag var ju inne hos en stor kedja där killen kollade upp bilen i datorn utan att hitta något...

Om det som Iewi skriver stämmer så borde jag precis hinna få det fixat innan 48 månader. Återkommer når jag fått nån rätsida på dessa QBn.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1224559
Bossman på jobbet har en nyköpt begagnad V40 där bakdörrarna började strula nu med. QB och "garantiärende" enligt hans verkstad.

Så man kan ju undra över den forma som inte vill byta gratis.
av ikki
#1226064
Min v40 trollar mig rejält nu. I dagsläget är båda bakdörrarna i låst läge. Förra veckan var det fram-och bakdörrarna på hö sida.

Ringde verkstad 1 som aldrig hört talas om problemet och ville ha 3900kr för felsökning.
Ringde verkstad 2 som kollade i QB och hittade enl egen utsago endast dörrar om inte låstes alls, 'alltså tvärtom'.
Ringde verkstad 3 som kollade lite mer noggrant i QBn och hittade problemet, ska ha 2000kr för felsökning (för bekräfta att det inte är något annat fel) och i det fall det är det fel som finns i QBn ska de ha 14000kr för byte av lås på 3 dörrar.

Bilen uttagen dec 2012.

Jag har mailat Volvo och hävdar produktfel enl produktansvarslagen med argumentet att bilen potentiellt kan utgöra en dödsfälla vid ev olycka om man varken kan ta sig in eller ut ur bilen. :-O) Det är inget man ska behöva riskera med en 5år gammal/ung Volvo som rullat 6500mil, anser jag.

Fick svaret att de beklagar det jag upplever med min Volvo just nu och att jag ska prata med Kundrelationsansvarig på verkstaden. Vi ska tillsammans hitta en lösning gemensamt utifrån Volvos garanti och goodwill-frågor. Spännande :mrgreen:

Någon som har hittat välvillig verkstad i Sthlm?
av john.h
#1227069
Tjena

Nu får även jag göra dom med dörrproblem sällskap.
Har en MY16 uttagen i december, så nybilsgarantin är precis slut...

Har primärt krångel med bakdörrarna, har hittills "löst" det genom att trycka på dörren och läsa, alternativt öppna inifrån.
Men idag gjorde den något nytt, tryckte på dörren och låste som jag alltid gjort.
Fast nu verkar dörren ha fastnat i något låsläge.

Öppnar man inifrån, händer inget(som om man har barnlås på typ, men har inget sådant)
Drar man i handtaget utifrån, så flexar inte dörren en millimeter, vågade inte riskera att dra sönder handtaget.

Så hur kan man öppna dörren om nu låset fastnat? Har även testat att låsa/låsa upp flera gånger.
av Ovlovv
#1227217
john.h skrev:Tjena

Nu får även jag göra dom med dörrproblem sällskap.
Har en MY16 uttagen i december, så nybilsgarantin är precis slut...

Har primärt krångel med bakdörrarna, har hittills "löst" det genom att trycka på dörren och läsa, alternativt öppna inifrån.
Men idag gjorde den något nytt, tryckte på dörren och låste som jag alltid gjort.
Fast nu verkar dörren ha fastnat i något låsläge.

Öppnar man inifrån, händer inget(som om man har barnlås på typ, men har inget sådant)
Drar man i handtaget utifrån, så flexar inte dörren en millimeter, vågade inte riskera att dra sönder handtaget.

Så hur kan man öppna dörren om nu låset fastnat? Har även testat att låsa/låsa upp flera gånger.
För mig funkar alla dörrar sedan jag laddade batteriet och ställde en kupévärmare i bilen över natten. Kan ju vara så att problemet berodde på en kombination av svagt batteri och fastfrusna lås, jag får vänta och se om problemet kommer tillbaka, men det är iaf en (kortsiktig?) lösning som är värd att prova.
av Sliper
#1228229
Dörrproblemen lösta!
En av de större Volvoverkstäderna norr om Stockholm som jag kontaktade hittade en QB på problemet, dock efter lite letande. Killen var otroligt hjälpsam och dom kunde även ta in bilen relativt snabbt. Fixades på en dag och Volvo stod för det. Hämtade ut bilen igår och dörrarna funkar som dom ska.

Mekanikern sa att Volvo står för kostnaden upp till 48 månader. Han nämnde inget om halva kostnaden efter det dock. Min bil har tre månader på sig nu för framdörrarna att gå sönder.

Sån lättnad över det hela. Lycka till alla andra med samma problem och tack för tipsen här på forumet, guld värda!
Användarvisningsbild
av leiwi
#1228263
Hej alla med dörrproblem och kinkiga verkstäder

Den QB ni skall åberopa är QB 89525
Denna ger 100% rabatt tom 48 månader efter första reg och 50 % efter det :D
Användarvisningsbild
av SebSE
#1228485
Sliper skrev:Dörrproblemen lösta!
En av de större Volvoverkstäderna norr om Stockholm som jag kontaktade hittade en QB på problemet, dock efter lite letande. Killen var otroligt hjälpsam och dom kunde även ta in bilen relativt snabbt. Fixades på en dag och Volvo stod för det. Hämtade ut bilen igår och dörrarna funkar som dom ska.

Mekanikern sa att Volvo står för kostnaden upp till 48 månader. Han nämnde inget om halva kostnaden efter det dock. Min bil har tre månader på sig nu för framdörrarna att gå sönder.

Sån lättnad över det hela. Lycka till alla andra med samma problem och tack för tipsen här på forumet, guld värda!
Hej

Berätta gärna vilken det var. Har bilia nu och de är inte så sympatiska att ha att göra med som privatperson.
av john.h
#1228613
Tjena

Detta låter ju bra.
Gäller denna "QB" för alla v40 årsmodeller och vad är den tänkt att åtgärda?
leiwi skrev:Hej alla med dörrproblem och kinkiga verkstäder

Den QB ni skall åberopa är QB 89525
Denna ger 100% rabatt tom 48 månader efter första reg och 50 % efter det :D
av Torpa401
#1229784
Tjena.

Är tyvärr tvungen att gå med i denna skara som blivit drabbade av dessa dörrproblem. På min V40 D3 MY13 har båda bakdörrarna "låst" sig. Pratade med min Volvo-tekniker och han sa att den enda QB han hittade var att Volvo tog på sig detta första 3 åren. Hans svar blev: Tyvärr, din bil är för gammal!
Han räknade fram ett pris på 4700:- per sida, nästan gratis...

Ska gå in till Volvo (Bilia) idag och be han kolla vad QB 89525 säger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]