Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Begreppen är ju ändå ganska vedertagna. Det man i folkmun kallar veteranbil brukar heta hobby- eller entusiastfordon från t.ex bilprovningens sida, medan veteranbil är (åtminstone enligt de gamla reglerna) årsmodell 1950 och äldre.
Reglerna gäller på alla bilar som är besiktigade efter maj-17. Från maj-18 gäller det alla bilar.
Ska man "hårddra" reglerna så är en veteranbil en bil som är besiktigad och godkänd i originalskick av MHRFs utbildade och godkända besiktningsmän och som är registrerad i en förening ansluten till MHRF och är försäkrad som ett veteranfordon med vissa restriktioner om framförandet. En 30 år gammal bruksbil kan aldrig bli ett veteranfordon, "White" har ett bra exempel på en 940 som kan bli ett veteranfordon om några år, men min 745-a som är 30 år gammal nu blir det aldrig, även om just denna bil hade varit värd att spara (745 GLT 16V med all utrustning som fanns till 745 det året).
Sedan får ju "folk" kalla det vad dom vill...... :-)-)
Men det blir ju lite fel när "dom" annonserar ut lättrostade söndersuttna 2/700 modeller med 30 - 50000 mil på mätaren som "veteranbilar"
Användarvisningsbild
av SvenB
Men Transportstyrelsen får väl reda ut begreppen om miljözoner ska införas eftersom veteranbilar skall undantas från "tillträdesförbud", enligt förslag. Är det bilar äldre än 30 år, 50 år eller bilar som verkligen klassas som veteranbil enligt MHRF?
lennarte skrev:Ska man "hårddra" reglerna så är en veteranbil en bil som är besiktigad och godkänd i originalskick av MHRFs utbildade och godkända besiktningsmän och som är registrerad i en förening ansluten till MHRF och är försäkrad som ett veteranfordon med vissa restriktioner om framförandet. En 30 år gammal bruksbil kan aldrig bli ett veteranfordon, "White" har ett bra exempel på en 940 som kan bli ett veteranfordon om några år, men min 745-a som är 30 år gammal nu blir det aldrig, även om just denna bil hade varit värd att spara (745 GLT 16V med all utrustning som fanns till 745 det året).
Sedan får ju "folk" kalla det vad dom vill...... :-)-)
Men det blir ju lite fel när "dom" annonserar ut lättrostade söndersuttna 2/700 modeller med 30 - 50000 mil på mätaren som "veteranbilar"
Det är en definition av veteranbil. En annan är som nämnts tidigare en bil från senast 1918. Det finns inte en ensamt gällande korrekt definition.

För myndigheterna och lagstiftningen om besiktning och fordonsskatt har begreppet veteranbil ingen officiell betydelse i dagsläget.
SBergdahl skrev:För myndigheterna och lagstiftningen om besiktning och fordonsskatt har begreppet veteranbil ingen officiell betydelse i dagsläget.
Det är rätt, där är det (nog) årsmodell -50 som gällde och en "flytande" som gäller från 20 maj om jag fattat rätt. Dom som verkligen sysslar med veteranfordon typ entusiaster, veteranbilsklubbar, MHRF, försäkringsbolag som har försäkring för veteranfordon, för dom är det det som jag skrev ovan som gäller. Där finns ingen 30-årsgräns heller, utan är det ett välbevarat i originalskick exclusivt och/eller sällsynt fordon kan det bli veteran långt tidigare. Kommer du utomlands så är det 1905 - 1918 som gäller som "LarsBd" skrev. Dom har även fler klasser, vet ej om dom numera har en för efter -60 men denna lista gällde när jag var medlen i Hallands fordonsveteraner (1978 - en bit in på 2000-talet)
: Antique tillverkad före 1905; Veteran 1905-1918; Vintage 1919-1930; Classic 1931-1945 och Post 45 1946-1960. Det borde numera finnas en för typ 1961 - 1975 eller nått, men det vet jag inte
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]