Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1227032
Tror det är lättare att sätta i en VVS ventil om du tvungen vill stängna av värmen, annars ta bort ventilen och kör utan. Det sitter ett spjäll på värmepaketet som styr luften in i kupen, det funkar ganska bra med bara det. På modeller med AC sitter värmekranen i motorrummet och är vakuumstyrd. På modeller utan AC är det en vajerstyrd ventil son sitter i kupén framför pedalerna
#1227206
I och med att den är vakuumstyrd är det svårt på något annat sätt. Om du kopplar loss vakuumslangen så får du reda på om det blir helt kallt eller hett. Sedan kan du då antingen binda upp den eller nåt den vara.
#1227240
Kolla så det inte är något vakuumläck som gör att den inte fungerar. Och känn "manuellt" att ventilen verkligen kan röra sig hela vägen. Hela ventilationsanläggningen styrs av vakuum så det finns möjligheter till läck, det enda som "styrs" manuellt är spjället (som jag nämnde i början) som öppnar och stänger friskluften utifrån.
#1227518
Det är den nedre med dom röda strecken som gick sönder, värmen har varit bra innan tills den gick sönder (så tror inget läcker) det var nåt som lossnade eller plast som gick sönder för motståndet försvann i reglaget.

Ventilen du skriver om som jag skulle känna om den gick hela vägen, var sitter den? Innanför reglaget?

Har en Haynesbok men just detta området står det inte vidare ingående om så är tacksam för din hjälp.
#1227719
Tobiasvolvo skrev:Det är den nedre med dom röda strecken som gick sönder, värmen har varit bra innan tills den gick sönder (så tror inget läcker) det var nåt som lossnade eller plast som gick sönder för motståndet försvann i reglaget.
Då är det säkert så att vajern till "friskluftluckan" som lossnat på baksidan på värmereglagen. då kan den stå helt eller delvis öppen. den ska vara helt stängd när värmen är på "full värme". Du kan se vajern till luckan och om den "rör sig" om du tar bort plasten under handskfacket
Tobiasvolvo skrev: Ventilen du skriver om som jag skulle känna om den gick hela vägen, var sitter den? Innanför reglaget?.
Ventilen på bilar med AC/ECC sitter i motorrummet mot torpedväggen, ungefär mellan bromsservon och oljestickan.
Här är en bild på värmekranen/ventilen
värmekran AC.jpg
värmekran AC.jpg (4.62 KiB) Visad 778 gånger
Det är förmodligen detta värmereglage du har (samma som på min)
Värmereglage AC.jpg
Värmereglage AC.jpg (132.82 KiB) Visad 423 gånger
Värme och ventilation fungerar lika bra med eller utan AC, det är bara på sommaren man märker skillnaden
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]