dalle76 skrev:Om jag ställer mellanaxelns drev på kl 3 så står rotorn så här:
Lite sent kanske, men jag har haft lite annat att göra (bytt avgas på min 745-a bl.a). När du har märket på remskivan på 0° så kollar du på nockarna på kamaxeln för 1-ans cylinder, då ska dom "peka snett uppåt" och då ska rotorn peka framåt mot märket i kanten på strömfördelaren (vid kondensatorn). pekar
inte märket på mellanhjulet kl. 3 så vrid mellanhjulet tills rotorn pekar på märket i fördelaren. Någon har haft uppe fördelaren, därför stämmer det inte. Hur märket på mellanhjulet står har (i detta sammanhang) ingen betydelse. Det är bara till för att det ska bli rätt utan att behöva kolla i fördelaren. Men i detta fall är ju fördelaren fel monterad och då är det lättare att vrida fördelaren rätt och sätta mellanhjulet fel. Det ser ut som (på bilden) att fördelaren sitter 90°fel, kolla så att det inte är skiftat tändkablarna. Tändkabeln till 1-ans cylinder ska sitta mot märket i fördelaren och sedan i ordning 3-4-2. kolla vilket håll rotorn går när du kör på startmotorn (medurs??).