Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1225357
Så var det dags igen. Min bil är "felfri" i ungefär en vecka åt gången innan nästa problem uppstår.
I förrgår dog kupefläkten!? Det var -26 grader ute vilket gjorde det ännu roligare att köra bilen :shock:
Igår var jag ut och startade bilen igen (även då var det omkring -20) och till saken hör att fläkten (eller något inuti/bakom spjällen) låter när jag vrider på reglagen.
Tänk ljudet från en radiostyrd bil (lite så där "elektriskt")
Varje gång jag ändrar läge (tex från "framrute-värme" till "fotvärme") så kommer det här ljudet, men någon fläkt startar inte och det enda som kommer ur spjällen är kalluft.
Tilläggas bör att fläkten låtit konstigt till och från de senaste kanske två veckorna - den har liksom "brummat" emellanåt...
Inga blinkande lampor!
Har du någon teori om vad som kan vara fel?
Känns dyrt att måsta betala 1100kr för att få problemet konstaterat och sedan måsta betala minst 1100kr till för arbetet och sedan kostnad för material utöver det :(
#1225591
Efter att, i ren frustration, ha drämt till kupefläkten med baksidan av en skruvmejsel så fungerar den helt plötsligt igen! Haha :D
Känns som att den kanske är full i skit? Kupefiltret var rejält smutsigt så jag har provisoriskt rengjort det och ska åka och köpa ett nytt i eftermiddag.
Torde det räcka (tills nästa grej går sönder) att plocka ut och rengöra fläkten?
#1226005
Hej! Troligtvis är kolen slut i fläktmotorn. Köp en ny är min rekommendation. Du verkar redan ha lagt märke till hur lätt jobbet är, så det behöver inte vara en för dyr reparation.

Ljudet du hör när du ändrar luftriktning är spjällmotorer och helt normalt.
Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]