Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1225195
Hej.

Idag gjorde jag en kallstart med bilen och satan vad det började ryka!

Fick köra ca en mil innan det slutade börja ryka. Helt plötsligt så började motorelektroniklampan lysa och motorn kunde inte hålla tomgången. Motorn gick orent.

Men jag har förut hållit på laga oljeläckage. Felen som jag har åtgärdat är:

* Oljeavskiljaren har varit tät - fick montera bort oljeburken.
* En oljekanal har varit tät - fick montera bort oljetråget.
* Oljeläckage från ventilkåpa - fick montera bort ventilkåpan

Efter varje fel jag har lagat så har det gått en tid och sedan så har det börjat läka igen.

Då är min fråga: vart kan det läka någonstans nu? Vad brukar vara vanligaste felet ?

Jag har sett att motorn har varit blöt med olja där nere. Kan det vara så att limmet har släppt ? Jag kan inte direkt tänka mig att ventilkåpan skulle läka.

Lika bra att köpa ny bil eller laga detta problem? Kanske det är motorn som är slut på trots sina 32 tusen mil ?
#1225278
Marlboroman skrev:Packboxarnha till kamaxlarna, bakre vevaxeltätning eller turbons oljereturrör är vanliga läckage.
Och det är detta som kan ha orsakat så lambdasonden visar fel värden så motorelektroniklampan lyser ?
#1225289
Volvo742 skrev:
Marlboroman skrev:Packboxarnha till kamaxlarna, bakre vevaxeltätning eller turbons oljereturrör är vanliga läckage.
Och det är detta som kan ha orsakat så lambdasonden visar fel värden så motorelektroniklampan lyser ?
Nej!
Oljeäckage direkt UT från motorn ner på marken påverkar inga lamdasonder eller avgasvörden i sig.
Då måste det gå via avgasröret.

Men vore jag du, skulle jag syna vevhusventilationen en gång till.
Blev det riktigt rätt?

Dålig funktion på vevhusventilationen ger övertryck när motorn går, och leder till oljeläckage eller höjd oljedörbrukning samt påverkade avgasvärden.
HC främst, men säkert också CO 2500.

Även en otät vevhusventilation (tjuvluft) leder till felaktiga avgasvärden, då det kommer in ouppmätt luft och rör till bränsleblandningen.
Då oftast felkod på för mager blandning.

Men specificera vad felkoden var, så vet vi mer om den är relaterad till oljeläck eller ej.
Behöver inte alls ha ett samband.
Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]