Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1224880
Storfot skrev:Elektronisk begränsning av toppfart
Detta var tillåtet förr och blev förbjudet för att det var för lätt att manipulera. En spärr i växellådan går ju också lätt att manipulera. Finns det ett förbud, så går det att manipulera. Förr fungade det (hyfsat) när det var lag på 10:1 i utväxling ända till det började trimmas så motorerna kunde varva 7000 varv. Nä, nuvarande regler, besiktning varje år och plombering av vitala delar (en ordentlig kostnad att plombera) så funkar det nog. Heder åt sådana pappor som "Buurt" som kämpar med en A-traktor som ska vara laglig och fungera till sin dotter, medans andra föräldrar söker efter hur man "manipulerar"
av Lövet
#1224882
Håller med. Men man får ju inte glömma bort var epa-traktorerna kommer ifrån. Var ju i princip ett sätt att få till jordbruksredskap när det var ont om traktorer efter kriget. Numera är ju det lite överspelat egentligen.

Både miljö och säkerhet skulle nog förbättras om ungdomarna åkte runt i moderna bilar med toppfart på 45 km/h istället för uråldriga gamla högar. En smäll i 45 km/h känns nog lite annorlunda i en S60 än i en Duett...

Tyvärr tror jag det är lite önsketänkande. Hur skulle en universell, säker och godkänt hastighetbegränsning implementeras och kontrolleras utan att det kostar en förmögenhet?
av LarsBd
#1224927
Den som vill ha ett lågvarvigt fordon som får köras fortare än 30km/h kan köpa en EU-mopedbil, lösningen finns och nuvarande regler för A-traktor kan därför behållas oförändrade.
av Lövet
#1225033
Artikeln är 12 år gammal. Sitter hellre i en Ligier mopedbil än en 940. 940 är sämre än den minsta småbil idag och de flesta A-traktorer är ju ännu äldre i sin bas. Tycker mest man ser gamla Duetter, 740 osv.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1225119
Lövet skrev:Artikeln är 12 år gammal. Sitter hellre i en Ligier mopedbil än en 940. 940 är sämre än den minsta småbil idag och de flesta A-traktorer är ju ännu äldre i sin bas. Tycker mest man ser gamla Duetter, 740 osv.
Leiger skulle jag undvika haha.


Axiam är snäppet bättre, men jag sitter mycket hellre i en 940.


Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Funk
#1225273
Lövet skrev:Artikeln är 12 år gammal. Sitter hellre i en Ligier mopedbil än en 940. 940 är sämre än den minsta småbil idag och de flesta A-traktorer är ju ännu äldre i sin bas. Tycker mest man ser gamla Duetter, 740 osv.
300kg plast och stålrör mot en "riktig bil" med bra grundsäkerhet som må vara gammal men fortfarande väger dryga tonnet och kanske till och med har aktiva säkerhetssystem... mitt val var enkelt, dottern åkte 740-traktor..
Pinsamt dessutom att dom kan med och ta hundratusen och väl det för en moppebil..

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1225276
lennarte skrev:
Storfot skrev:Elektronisk begränsning av toppfart
Detta var tillåtet förr och blev förbjudet för att det var för lätt att manipulera. En spärr i växellådan går ju också lätt att manipulera. Finns det ett förbud, så går det att manipulera. Förr fungade det (hyfsat) när det var lag på 10:1 i utväxling ända till det började trimmas så motorerna kunde varva 7000 varv. Nä, nuvarande regler, besiktning varje år och plombering av vitala delar (en ordentlig kostnad att plombera) så funkar det nog. Heder åt sådana pappor som "Buurt" som kämpar med en A-traktor som ska vara laglig och fungera till sin dotter, medans andra föräldrar söker efter hur man "manipulerar"
På jordbrukstraktorer går lagen åt andra hållet. Där har det blivit tillåtet med elektronisk begränsning nyligen så man slipper varva sönder motorn och förstöra miljön när man ligger i 40km/h
Användarvisningsbild
av lennarte
#1225532
En lantbrukare i trakten hade en (äkta) Volvotraktor (modell större) på -80-talet där varvtalet var spärrat på högsta växeln endast. Den varvade bara ungefär hälften på den växeln. Det satt en brytare med 2 kablar i växellådan, kopplade man ihop dom så varvade den fullt på den växeln också (omkring 60 km/tim) om jag kommer ihåg rätt. Så det var inte svårt att "manipulera" detta (då i alla fall), hur det fungerar numera vet jag inte. En annan traktor (John Deere, också i kolosalformat) vid ungefär samma tid hade högsta växeln spärrad på Svenska modeller. Så problemet med hastighet och traktorer är inget nytt. Hade själv under några år (15 år sedan) en Volvo T22 -52 (mycket rolig leksak). Den gjorde 25 km/tim. på högsta växel (5-an). Med en skruvmejsel i regulatorn så gjorde den också omkring 60 km/tim.

Jag har hittat artikelnumret, 6841206. Men den fin[…]

Spärra lådan A-traktor

Hejsan, Vi bygger om en 5cyl bensinare till trakto[…]

Backkamera problem

Har inte en aning om vad för typ av kamera el[…]

Inte något svar på din fråga, me[…]