Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jacobsson
#1224943
Hallå alla inbitna!
Jag har haft min helt fantastiska xc90 i ett år på dagen (typ..)
Under denna tid har jag bytt framruta 2ggr och kör just nu runt med tre stora sprickor så jag ska snart byta för tredje gången.
Bilen har gått över 3000mil och mycket 110-120 vägar.

Jag upplever dock att xc90 är extra känslig för stenskott, finns det fler som upplever detsamma?
Vad kan det bero på om det är just extra könsligt?

Får jag ett stenskott mitt på blir det ett vanligt hål, hålet måste lagas direkt för att inte spricka men vad jag märker mest är att stenskott som tar längs ut på kanterna spricker direkt! Många bilar har en list runt om, det kanske är för att slippa detta problem!

Givetvis kan det hela bero på otur eller att det är mer grus på vägarna nu för tiden!
av Xanthopteryx
#1224957
Jacobsson skrev:Hallå alla inbitna!
Jag har haft min helt fantastiska xc90 i ett år på dagen (typ..)
Under denna tid har jag bytt framruta 2ggr och kör just nu runt med tre stora sprickor så jag ska snart byta för tredje gången.
Bilen har gått över 3000mil och mycket 110-120 vägar.

Jag upplever dock att xc90 är extra känslig för stenskott, finns det fler som upplever detsamma?
Vad kan det bero på om det är just extra könsligt?

Får jag ett stenskott mitt på blir det ett vanligt hål, hålet måste lagas direkt för att inte spricka men vad jag märker mest är att stenskott som tar längs ut på kanterna spricker direkt! Många bilar har en list runt om, det kanske är för att slippa detta problem!

Givetvis kan det hela bero på otur eller att det är mer grus på vägarna nu för tiden!
Alla rutor spricker lättare när det träffar kring kanterna, detta då rutan är en del av bilens bärande konstruktion i dag och är därmed utsatt för ofantliga spänningar. Öka avståndet till framförvarande så minskar riskerna radikalt.
Användarvisningsbild
av Dex
#1225015
Jacobsson skrev:Hallå alla inbitna!
Jag har haft min helt fantastiska xc90 i ett år på dagen (typ..)
Under denna tid har jag bytt framruta 2ggr och kör just nu runt med tre stora sprickor så jag ska snart byta för tredje gången.
Bilen har gått över 3000mil och mycket 110-120 vägar.

Jag upplever dock att xc90 är extra känslig för stenskott, finns det fler som upplever detsamma?
Vad kan det bero på om det är just extra könsligt?

Får jag ett stenskott mitt på blir det ett vanligt hål, hålet måste lagas direkt för att inte spricka men vad jag märker mest är att stenskott som tar längs ut på kanterna spricker direkt! Många bilar har en list runt om, det kanske är för att slippa detta problem!

Givetvis kan det hela bero på otur eller att det är mer grus på vägarna nu för tiden!
Vilken otur.
Jag själv fick stenskott på min fantastiska XC60 efter drygt en månad av en mötande lastbil.
Head Up Display rutan sprack inte men stenskottet var i det synliga området så det fick inte lagas.
Jag tror inte de är känsligare utan bara vi har haft lite otur och det är för mycket grus på vägarna nu på vintern.
av Jacobsson
#1225068
TommyP86 skrev:Byter du på samma ställe?
Jag byter på Bilia varje gång.
Jag håller avståndet så bra det går, dvs överallt förutom hemma i Stockholm (håller man avståndet här kommer man inte framåt...)
Jo det är givetvis könsligare i kanterna tror det är därför vissa bilar har en skyddande plasternas där.
Tror ni det går att sätta transparent folie i kanterna för skydd?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1225093
Nej men alltså, det ska du inte behöva. Jag bara gissar här, men det kan finnas flera orsaker. Lägger de limmet på rutan, eller i falsen (på bilen)? Hur tjockt, hur högt, finns det minsta kantfel på rutan efter att de bytt (här svarar de förstås nej, men det är nåt att kolla själv när man får tillbaka den)
Jag är rätt övertygad om att de gör nåt fel vid montering, men det är förstås svårt att säga nåt konkret utan att ha sett bilen.
Har du nån bild på sprickan/rutan?
Användarvisningsbild
av skyrazer
#1225551
Nu kör jag visserligen V90 men jämför man med förra tjänstebilen (BMW 3-serie) så är detta så långt från stenskottsmagnet man kan komma! Upplever ingen benägenhet för stenskott på denna, BMW:n kom det i tid och otid . oavsett avstånd till bilen framför (nu kört 1800 mil med nya bilen).
Jag tror på otur helt enkelt.
av Betrieb
#1225607
Tråkigt att höra. Jag har varit petig med min V90 CC och faktiskt börjat köra lite mer i innerfilen, upplever att det hjälper då stenskott lika ofta slungas upp av mötande bilar. Hittills (800 mil) har jag fått ett par knäppar på rutan men bara ett som spruckit upp (4 mm). Det senare var i synfältet men jag åkte till Ryds bilglas och de fixade det perfekt. Tycker att Volvos "sitter-det-i-synfältet-så-byter-vi-hela-klabbet-argument" känns lite väl ansträngt i en värld med ändliga resurser. Om det tar i kanten på rutan och spricker upp (bärande) så byter jag såklart, men att hävda att det skulle inverka menligt på synfält och säkerhet... njae.

Som tröst tycker jag att du kan tänka att det i.a.f inte tog i lacken. Har hellre ny/lagad ruta än en massa prickar i lacken som ska rengöras och fyllas i. Här upplever jag än så länge V90 CC (borde gälla för XC också) som rätt okänslig då det är plast en decimeter upp runt grillen och bra lutning på huv och a-stolpar. Hade en Mercedes Geländewagen innan och där kan jag säga att varje stenskott slog igenom lacken p.g.a. den väldigt upprätta rutramen och fronten.
av Jacobsson
#1235446
så var det dags igen, bilen är 1 år och en månad och med tre rutor passerade och idag fick jag rutan spräckt av ett stenskott för fjärde gången...
Jag bytte senaste rutan för en månad sedan. Något måste vara fel på min bil även om Bilia säger att XC90 har en tunnare ruta som är mer känslig.

Ja ja, så kan det gå!

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]