Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dallaz
#1224696
Tjenare
Är nära på att dra hem en 740 -88a med en motor som går inte alls bra. Har dessutom en 940 Turbo med FK motorn och stora turbon. Så min tanke är att ta motorn ifrån 940in och sätta i 740in.
Är det svårt? Syftar mest på elen. All el finns ju i 940in. Räcker det att ta kabelstammen ifrån FK motorn och koppla in den i 740in så funkar allt sen? Eller det mesta?
I övrigt ska det väll inte vara några problem? Lär väll få fixa lite i motorrummet dock. Men annars känns det som ett vanligt motorbyte. Har jag fel?
En annan fråga är hur väl M47an lirar ihop med FK+ stora turbon?

Och vad behöver göras om jag skulle vilja regga den? Bromsar? Dämpare? Vad för bromsar isf, 944an har ju abs?
MVH
Användarvisningsbild
av lennarte
#1224720
Du skriver -88-a, menar du då en "riktig" -88?. Det fanns ju i sluter av 1988 tidiga -89-or som heter -88B. Är det en sådan kan det vara lättare för den är mer lik 940 (bromsar bl.a) dessa har ju 15" fälgar just p.g.a detta. Det såldes aldrig några turbomotorer med M47 just får att dom höll inte, det var antingen M46 eller automat. Elsystemet är också mer likt på-88B, då både F, FB, FD FK och FT har samma insprutningssystem och tändsystem f.o m -88B. . Dock inte samma boxar. Du kan inte ta kabelstammen från 940-in men mindre att du byter ut hela elsystemet (alltså från p-ljus bak till p-ljus fram), det finns ingen kabelhärva för motorn bara. Men på en -88B bör du kunna använda 740 kabelhärvan (med mindre "modifikationer").Du måste e.v ha svänghjulskåpan med vevaxelgivare från 940-in, detta finns inte om det är en "riktig" -88 års modell. Detta är bara en kort "översikt", har ej gjort något sådant byte själv. Men vet på ett ungefär vad som skiljer. Ska du regga den är det nog betydligt lättare med en ren FK motor som är helt original. Om dom misstänker att den är ändrad kan det bli problem. Det skiljer ju inte många hk mellan Volvos original trimkitt och FK motorn (runt 10 hk Ungefär) så det borde inte vara några problem då
Användarvisningsbild
av Dallaz
#1224721
lennarte skrev:Du skriver -88-a, menar du då en "riktig" -88?. Det fanns ju i sluter av 1988 tidiga -89-or som heter -88B. Är det en sådan kan det vara lättare för den är mer lik 940 (bromsar bl.a) dessa har ju 15" fälgar just p.g.a detta. Det såldes aldrig några turbomotorer med M47 just får att dom höll inte, det var antingen M46 eller automat. Elsystemet är också mer likt på-88B, då både F, FB, FD FK och FT har samma insprutningssystem och tändsystem f.o m -88B. . Dock inte samma boxar. Du kan inte ta kabelstammen från 940-in men mindre att du byter ut hela elsystemet (alltså från p-ljus bak till p-ljus fram), det finns ingen kabelhärva för motorn bara. Men på en -88B bör du kunna använda 740 kabelhärvan (med mindre "modifikationer").Du måste e.v ha svänghjulskåpan med vevaxelgivare från 940-in, detta finns inte om det är en "riktig" -88 års modell. Detta är bara en kort "översikt", har ej gjort något sådant byte själv. Men vet på ett ungefär vad som skiljer. Ska du regga den är det nog betydligt lättare med en ren FK motor som är helt original. Om dom misstänker att den är ändrad kan det bli problem. Det skiljer ju inte många hk mellan Volvos original trimkitt och FK motorn (runt 10 hk Ungefär) så det borde inte vara några problem då
Det är en 88A, alltså en tidig 1988. Vad jag menar med kabelstamm kanske inte är samma som vad du menar, för visst finns det en för bara motorn. Den har jag själv havt ur och lagat en gång tidigare på 940in.
Men för att få motorn att lira i den nya karossen behöver jag alltså flytta över HELA LH 2.4 systemet menar du? Och det menar du är i stort sett varje kabel i hela bilen? (har även en 88B på gården om något kan bli enkare med hjälp av den).

EDIT: Ärligt talat är det inte något jättestort problem att byta hela elsystemet kom jag på nu. För 740in är ganska nermonterad invändigt och 940in ska skrotas. Men skulle det fungera med tanke på andra lysen och framförallt mätarna. Lysen o sånt går la fixa även för en sån som mig som inte är nån höjdare på el..
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1224769
Du behöver bara flytta över elen till motorn. Ska du flytta hela härvan kommer andra problem som att kontakter för strålkastare + bakljus inte stämmer.
Användarvisningsbild
av Dallaz
#1224785
Marlboroman skrev:Du behöver bara flytta över elen till motorn. Ska du flytta hela härvan kommer andra problem som att kontakter för strålkastare + bakljus inte stämmer.
Det var det jag tänkte från början, men enligt lennarte så stämmer det ju inte.

Någon som kan ge mig ett tillvägagångssätt? 944an som motorn kommer ifrån har SRS-ABS system. Har även en 745 -88b utan abs, med vanliga b230f. Utöver motorbytet så kommer jag också flytta över elspeglar och elhissar ifrån 944an.
Vad rekommenderar ni?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1224798
Det är ju dock inte bara att flytta härvan. Motorhärvan sitter ju ihop med karosshärvan, och alla kontakter är inte lika mellan 740 och 940 härvan. I en 88B så är det avsevärt enklare när man bara behöver modifiera befintlig härva lite.
Användarvisningsbild
av Dallaz
#1224807
Marlboroman skrev:Det är ju dock inte bara att flytta härvan. Motorhärvan sitter ju ihop med karosshärvan, och alla kontakter är inte lika mellan 740 och 940 härvan. I en 88B så är det avsevärt enklare när man bara behöver modifiera befintlig härva lite.
Riva ur all el inne i bilen ifrån min 88b, och ta all el ifrån motorrummet ifrån 940in? Sen lösa det med lysen i fram på bästa sätt?
Eller har du något bättre förslag? :)
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]