Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Familjebilen
#1223400
Jösses för det där bakre oket som är på bild i förstainlägget. Det var inte nådigt med rost, om nu inte bilden gör att det ser värre ut än vad det var.

Jag skruvade nyligen isär bromssystemet på min Volvo S40 och där blev jag imponerad (eller snarare fascinerad, förundrad eller kanske egentligen skrämd) av hur rostiga mina bakre ok ser ut på den, och att de över huvud taget alltjämt håller tätt. Vid demonteringen hade jag ett smärre helvete med att få loss sakerna, för rost har ju trots allt en tendens till att göra livet en aning jobbigare.

Vad jag funderar på är hur stor andel av djävulens retsamhet som gömde sig i skruvarna när du skulle ha isär det? Hur många skruvhuvuden drog du av? Hur många sår fick du på händerna? Och hur många svordomar yttrades innan du fick i ordning det med ett så fint resultat som du uppvisar på de sista bilderna?

Grymt jobbat!
Användarvisningsbild
av Nexus
#1223401
Tack för uppdateringen. Ska byta mina bakre de ena har ett litet hål och så kan man inte ha det. :D 1
Användarvisningsbild
av Braweheart
#1223440
Nexus skrev:Tack för uppdateringen. Ska byta mina bakre de ena har ett litet hål och så kan man inte ha det. :D 1
Som du ser på bilden så måste hjullagret bort innan du får lös skölden.. Samt skölden har en packning mellan sköld och nav (eller var de kallas.) Jag köpte ingen ny utan gjorde rent och drog på flytande packning ist.
Användarvisningsbild
av Braweheart
#1223445
Familjebilen skrev:Jösses för det där bakre oket som är på bild i förstainlägget. Det var inte nådigt med rost, om nu inte bilden gör att det ser värre ut än vad det var.

Jag skruvade nyligen isär bromssystemet på min Volvo S40 och där blev jag imponerad (eller snarare fascinerad, förundrad eller kanske egentligen skrämd) av hur rostiga mina bakre ok ser ut på den, och att de över huvud taget alltjämt håller tätt. Vid demonteringen hade jag ett smärre helvete med att få loss sakerna, för rost har ju trots allt en tendens till att göra livet en aning jobbigare.

Vad jag funderar på är hur stor andel av djävulens retsamhet som gömde sig i skruvarna när du skulle ha isär det? Hur många skruvhuvuden drog du av? Hur många sår fick du på händerna? Och hur många svordomar yttrades innan du fick i ordning det med ett så fint resultat som du uppvisar på de sista bilderna?

Grymt jobbat!
Hahaha de var sjukt rostigt ja..
De var så illa att jag fick kapa skivan för att få loss de..

Bild

Får säga de att de mesta satt enkelt i denna operation. :lol: Var bara en av M6 bultarna till skölden vänster bak som gick av,
så var lite jobb att till den.. :twisted:

Men annars loss de mycket enkelt, Men jag byte länkarmen vänster fram samtidigt och den satt som helvetet själv.
Drog av en av M12orna som den fäster med, sen fick vi slå med slägga o dorn innan de lossa.. :evil:

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]