Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har en 744 GL årsmodell 90 (35600 mil) med automatlåda som det senaste halvåret har spökat för mig.

När jag startar min bil på morgonen och åker fungerar växellådan helt perfekt, skulle jag dock stanna och stänga av bilen efter ca 20 min eller senare och sedan starta igen och åka iväg, kommer växellådan inte lägga i steg 3 och 4. Då får jag köra ca 10-15 min, sedan hoppar steg 3-4 i igen, och växellådan fungerar helt perfekt igen tills jag stänger av bilen igen, då inträffar samma fel igen, och jag får köra 10-15 min på mindre vägar för att sedan återigen få steg 3-4.

Jag har talat med nästan alla Volvo verkstäder i Stockholm, och nästan fått lika många olika förslag på vad det kan vara som spökar.

Någon som har någon ide vad det kan vara?
Matteb skrev:Jag har en 744 GL årsmodell 90 (35600 mil) med automatlåda som det senaste halvåret har spökat för mig.

När jag startar min bil på morgonen och åker fungerar växellådan helt perfekt, skulle jag dock stanna och stänga av bilen efter ca 20 min eller senare och sedan starta igen och åka iväg, kommer växellådan inte lägga i steg 3 och 4. Då får jag köra ca 10-15 min, sedan hoppar steg 3-4 i igen, och växellådan fungerar helt perfekt igen tills jag stänger av bilen igen, då inträffar samma fel igen, och jag får köra 10-15 min på mindre vägar för att sedan återigen få steg 3-4.

Jag har talat med nästan alla Volvo verkstäder i Stockholm, och nästan fått lika många olika förslag på vad det kan vara som spökar.

Någon som har någon ide vad det kan vara?
har du kollat oljan i lådan så det inte är för lite? Vad för olja har du i den? har du kollat så att kickdown vajern är rätt spänd?

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]

Hej, jag har nu under vintern som vanligt problem […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.