NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Börja med att byta lampan. Beställ på Lichtex.de, halva priset mot Sverige. S40 är lyckligtvis busenkel att byta lampor på, du tar loss hela strålkastaren med en enda sprint.

En xenonlampa tappar ungefär hälften av sin ljusstyrka innan den börjar byta färg och det märks att den ska bytas. Skillnaden kommer bli stor. Nästföljande åtgärd är att kolla upp ljusinställningen på en verkstad.
av Frohm
har inte alla som har xenon blå ring utanför lampan? eller va det inte så på dem tidigare modellerna.. min c30 -08 har blå ring frugans -12 v50 har blå ring och xenon
av Lövet
Jo det ska de ha. Undrar om inte bild#1 har lite märklig färgbalans, titta hur blek lacken ser ut? På bild #2 syns det tydligt att det är xenon.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Intressant spec. Ser ut som att bilen har xenon som separat tillval, för visst hade väl Momentum (och högre utr.nivåer) dimljus som standard..? Den knappen saknas här, precis som på MY12 med DRL...
Användarvisningsbild
av FORSV50
fjohan82 skrev:Intressant spec. Ser ut som att bilen har xenon som separat tillval, för visst hade väl Momentum (och högre utr.nivåer) dimljus som standard..? Den knappen saknas här, precis som på MY12 med DRL...
Ja lite så är det på bilen.. Mkt som inte finns på den så är ju nästan lite överraskad att det är xenon lampor om jag har förstått det rätt. Jag inspekterade ljuset ikväll och såg en tydlig blå rand runt lampan.
Precis som du skriver fjohan82, så har jag ej dimljus fram. Har heller inget larm på bilen utan den är bara förberedd för larm. Något jag upptäckte en kort tid efter köpet..

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av FORSV50
Tack för alla bra tips och all hjälp! Grymt forum!

Vad rekommenderar ni nu? Att jag själv köper in nya xenon lampor för att få dem billigare? Och är dessa enkla att byta själv eller bör man lämna in bilen på Volvo eller annan firma för att få jobbet gjort om man inte har någon vana att meka?

Användarvisningsbild
av fjohan82
FORSV50 skrev:Tack för alla bra tips och all hjälp! Grymt forum! BildBild

Vad rekommenderar ni nu? Att jag själv köper in nya xenon lampor för att få dem billigare? Och är dessa enkla att byta själv eller bör man lämna in bilen på Volvo eller annan firma för att få jobbet gjort om man inte har någon vana att meka?

Köp och byt själv, det är förhållandevis enkelt.
Du kan alltid prova dig fram innan du beställer lampor, dvs demontera/återmontera befintliga lampor för att test hur du ska göra.
Finns lite klipp på Youtube om hur man gör, tex denna:
https://youtu.be/LNl7B1XeNso
av euroman
Börja med att ställa dig 2 meter ifrån en vägg med bilen.

sätt en tejp på högsta ljus pungten, backa tex 5m, då skall ljuset ha sjungkit 5cm. Sjunker det mer har du för låg inställning på ljuset.

Se till så det är en helt plan väg/plats du står på!

Är detta rätt hade jag bytt lampor, annars är det onödigt dyrt att byta lampor om det visar sig att det är sensor eller för låg inställning :)

Mvh
Martin
av Frohm
köpte mina lampor på volvo då den var på service tror jag betalade 600:- st inkl montering.. då hade mina suttit i 9 år original så tyckte inte det var värt chansa på köpa billiga lampor som ev varit fejk och gått sönder om 3 mån..
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]