Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Kollade precis en video med "Teslabjörn"... (Varning för halvnakna norrmän)

Dom testade hur varmt dom kunde få i en Tesla Model X när det var -6 ute.

Dom gav upp vid 43 grader varmt i kupén. Hahaha.. :) Skapligt att lyckas få 49 graders skillnad från uttemperaturen...
[youtube]3qrmWVaGIP4[/youtube]
Det finns ett avsnitt med Trafikmagasinet från 1981.... I det avsnittet pratar dom om dieselbilarnas skadliga avgaser.... Och så besöker dom Mercedes-fabriken och provkör en W123 elbil och en W123 som gick på vätgas. Samt W126 som gick på metanol/etanol.

Redan 1981 avhandlade dom ungefär samma problem som vi har idag med dieselbilar och el/hybrider.... :lol: Känns inte som att vi har kommit så långt på 36år.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:
Variosboy skrev:Joel:
Pratar man om uteffekt på värmaren i elbilsfallet eller är det tillförd effekt?
Jag menar, sitter det inte värmepump i elbilarna idag? I så fall så lär 1000W tillförd energi räcka väldigt långt!?

VolvoB20:
I vår bil sitter en kupevärmare på 1400W, kör man den en halvtimme innan avfärd så är det bra varmt i bilen. Men det kanske inte var så du menade!?
Jopp. och om jag sedan kör en halvtimme till jobbet så lär det ju behövas 1400 W för att hålla värmen i kupen under resan när fartvinden börjar kyla kaross o rutor och ventilationen arbetar.

Då har jag ju förbrukat 1,4 kwh i uppvärmning. Om själva framdrivningen drar 1.4 kwh p resan till mitt jobb, då har ju verkningsgraden halverats under den kalla delen av året.

Nej det sitter inga värmepumpar i dagens elbilar, men det skulle varar bra om det gjorde det och bilen vore isolerad och hade dubbelglas så man sparade elen till framdrivningen.
Fast om du jämför med nuvarande bil... åter igen, varför behöver du förvärma elbilen i en halvtimme om du inte har behov av förvärmning idag?
Ingen motsäger sig att bilar drar mer på vintern, både elbilar och bilar med förbränningsmotor. Men om du ska jämföra hur pass effektiv elbilen är i jämförelse får du ta med de kanske 2-3dl diesel du skulle ha bränt för att förvärma nuvarande bil under en halvtimme också.
Behovet av att förvärma ökar ju inte för att du skulle ha elbil. Snarare minskar det då du snabbare får värme i en elbil.

Ang ökad förbrukning läste jag häromdagen en lite intressant sammanställning där dom räknar med att man gör större ekonomisk vinst på vintern med elbil då ökningen av förbrukningen på bensin och diesel är större rent kostnadsmässigt. (Även i USA med så låga bränslepriser.) Så egentligen borde vi i jämförelserna med elbil på vintern försöka få tag på snittförbrukning för diesel och bensin vintertid att jämföra med. Men men.. inte alltid så lätt att hitta data på allt.
Bild
Det där är ju en jämförelse mellan elbil och bensinbil.

Vår BMW 5:a far ju upp saftigt med förbrukningen när det är kallt ute (30-40% faktiskt) pga att en bensinare behöver rejält fet blandning i kylan. Vår D5 håller samma förbrukning året om. Bla därför jag gillar dieselmotor skarpt, har alltid åkt bensin innan och då drog det iväg rejält för mig.
Användarvisningsbild
av joel80
Min V70 D3:a gick upp rätt mycket de första 3-4km om man inte hade kört dieselvärmaren innan när det var kallt. Jag gjorde lite tester (bara med färddatorn i och för sig, så inga exakta siffror) och konstaterade väl att jag drog i snitt nästan 1l/mil under de första 4km när det var minusgrader mot för runt 0,7l om jag hade förvärmt eller om det var kallt.

Grejen med förvärmningen var dock att den hade ju dragit mer än det jag förbrukade extra.. :) Hade jag haft den igång 30-40min hade den ju dragit åtmistone 2dl. (6dl i timmen på full fart)
och på 4km med 0,3l mer i förbrukning gjorde jag av med drygt en dl extra. Inte så väldigt mycket men klart synligt även med den rätt osäkra mätmetoden via färddatorn.

Hur kommer det sig att bensinbilen drar ännu mer när det är kallt? Jag trodde att det skulle kunna vara tvärtom då dieselmotorn är effektivare och ger ifrån sig lite mindre värme, och alltså inte kommer upp i temperatur lika snabbt. Så min tanke var att i allafall på kortare resor så ökade dieselbilens förbrukning mer (procentmässigt) än bensinbilen på vintern.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Du åkte automat har jag för mig. Har haft en D5 automat en vinter och den drog alltid iväg över litern första kilometerna, tom 1,2 l/m r med AWD.

Nu åker jag manuell och den går på låga förbrukningen redan när jag svänger ut från utfarten.

Det beror på lådan inte motorn, med Ow-20 lågviskös helsyntet i motorn får jag inte dieselmotorn att dra ett skvatt mer vid stark kyla. Automaten är proggad att köra på låga växlar med högt varv och slirade i convertern för att värma upp motorn snabbt och få igång katalysatorn i avgasreningen. Men det märks rejält första kilometrarna.

Skillnad var det förr också när man hade tjock mineraloja i motorn som gick segt som sirap innan den blev varm och lättflytande.

Bensinbilen däremot behöver fel blandning när den är kall för att gå jämt, förr hade man en "choke" innan du föddes Joel, nuförtiden är det insprutningen som ser till att blandningen är fetare.

Ytterligare ett exempel på hur svårt det är att göra rättvisa jämförelser.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Angående nått helt annat. Hörde det här på radio igår:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6846670

Ekot som gjort nån liten undersökning hos svenska elbolag.

Fler elbilar inte ett problem för elnätet

Eln
Dubbla budskap!!!

Alla större nätbolag (Vattenfall, EON, Fortum osv, eller vilka som nu äger nätet bakom dessa som ni noterat innan) tokhöjer sina nätavgifter med rent löjligt höga nivåer mer 150 miljarder, kanske 250 miljarder. Vår nätavgift har gått i taket, Man motiverar det med att nätet är gammalt och underdimensionerat och behöver massiva investeringar för att klara framtiden.

Så i nästa andetag säger man att det absolut inte är några problem att byta till elbil, bara gör det så vi får sälja mer, det finns absolut inga problem i nätet, bara köp mer ström av oss

Är det bara jag som tycker det låter ihåligt?
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:Du åkte automat har jag för mig. Har haft en D5 automat en vinter och den drog alltid iväg över litern första kilometerna, tom 1,2 l/m r med AWD.
Nej den var manuell den... (Där jag hittade 6:e växeln efter ett halvår.. :p
VolvoB20 skrev: Bensinbilen däremot behöver fel blandning när den är kall för att gå jämt, förr hade man en "choke" innan du föddes Joel, nuförtiden är det insprutningen som ser till att blandningen är fetare.

Ytterligare ett exempel på hur svårt det är att göra rättvisa jämförelser.
Nog är jag kanske inte så gammal att det fanns choke på nya bilar när jag började köra bil, men på alla begagnade gamla skruttbilar (och fina... en kompis hade en gammal orginalbubbla!) man suttit i och kört har det funnis choke. Även på mopparna. ;)

VolvoB20 skrev:
Dubbla budskap!!!

Alla större nätbolag (Vattenfall, EON, Fortum osv, eller vilka som nu äger nätet bakom dessa som ni noterat innan) tokhöjer sina nätavgifter med rent löjligt höga nivåer mer 150 miljarder, kanske 250 miljarder. Vår nätavgift har gått i taket, Man motiverar det med att nätet är gammalt och underdimensionerat och behöver massiva investeringar för att klara framtiden.

Så i nästa andetag säger man att det absolut inte är några problem att byta till elbil, bara gör det så vi får sälja mer, det finns absolut inga problem i nätet, bara köp mer ström av oss

Är det bara jag som tycker det låter ihåligt?
Känns som att det lät som en bra ursäkt när man höjer avgifterna... "Betala eller så går allt sönder!"

Jag fick svar av reportern:
Du har onekligen en poäng att jag borde valt att intervjua nåt av de andra stora elbolagen istället, men det var just fortums representant som kunde omgående.
Jag fick tag på flera andra elbolag, de sa samma sak. Det gjorde även svenska kraftnät.
Jag noterade svd:s artikel dagen efter, som hade en något annorlunda ingång än vad jag hade. Dock, en poäng som nog inte framgick tillräckligt tydligt i mitt inslag är att elbolagen, när de säger detta, räknar med en ganska kraftig utveckling vad gäller (förmodar jag) smarta dataprogram som gör att laddningen sprids ut under kväll-natt-morgon, kanske med inslag av att programmet lär sig nör bilen börjat användas på morgonen osv. Dessutom lär det ta ett tag innan rena elbilar slår igenom på massmarknaden, så det återstår några år innan systemet testas.
De pratade också om möjligheten att använda bilarnas batterier som tillgång när det var hög belastning, dvs kunna "ta el" från en inkopplad elbil som laddas om det behövs pga hög belastning på elnätet.
Användarvisningsbild
av Fisch
Mycket riktigt byggde journalisten sitt scoop på många ”om” och ”men” utan saklig grund. Alldeles för futuristiskt och subjektivt.

Du vet du ska inte tro på allt som står på internet.
Användarvisningsbild
av joel80
Hur tolkar du det så?

Dels var det ingen sensationsjournalistik, dels så stämmer ju det han skriver.
Alltså han har av vad jag kan bedöma inte förvrängt eller ljugit/lagt till något osant.

Att Fortum-killen troligen är tillräckligt insatt i elnätet är inte heller osannolikt.
Användarvisningsbild
av Fisch
Det är ju bara ord utan innehåll. Dessutom utan källor, kanske pratade journalisten med elbolagens PR-avdelning.

”... räknar med... ”

”..: smarta program... ” (dvs smart grids som än slå länge knappt är ur idéstadiet)

”... lär det ta ett tag...”

”... så det återstår några år...”

”De pratade också om...”

Trams helt enkelt. I detta skick kan jag inte än annat utgå från att journalisten endast söker efter klick, tyvärr.
  • 1
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 164

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]