- tis 19 dec 2017, 11:46
#1219480
Varför ska jag förvärma en bil med förbränningsmotor ????? Den har ju 25 % verkningsgrad och 75 % blir spillvärme. Det finns spillvärme i överflöd. Jag går ut och startar min bil och kör till jobbet, hur svårt kan det vara ????
Men elbilen finns ingen spillvärme, du får antingen belasta batterierna hårt för att att köra eluppvärmning av både kupe och batteripaket. Eller så får du förvärma kupe och batteripaket innan avfärd.
Allt det sänker ju den verkliga verkningsgraden rejält under den kalla årstiden.
Hänger du med nu ?
Jag är ute efter ärliga siffror, om jag tex förbrukar 2.0 kwh för att köra till jobbet men behövt värma upp bilen med 2.0 kvh innan avfärd har jag ju halverat elbilens fina verkningsgrad.
Om man nu inte kan tänka sig ha -15 grader i kupen och skrapa rutan på insidan under hela resan till jobbet.
Alla fina siffror som deklareras är ju vid -20 grader och fint väder.
joel80 skrev:Men du pratade ju om förvärmning. Herregud.. Jämför samma saker.Herregud vadå .... ???? Vad är det för på påhopp. Jag jämför exakt samma saker.
Du kan inte förvärma bilen idag utan någon förbrukning. Men du räknar inte med att du idag förvärmer... men elbilen måste du förvärma?
Varför ska jag förvärma en bil med förbränningsmotor ????? Den har ju 25 % verkningsgrad och 75 % blir spillvärme. Det finns spillvärme i överflöd. Jag går ut och startar min bil och kör till jobbet, hur svårt kan det vara ????
Men elbilen finns ingen spillvärme, du får antingen belasta batterierna hårt för att att köra eluppvärmning av både kupe och batteripaket. Eller så får du förvärma kupe och batteripaket innan avfärd.
Allt det sänker ju den verkliga verkningsgraden rejält under den kalla årstiden.
Hänger du med nu ?
Jag är ute efter ärliga siffror, om jag tex förbrukar 2.0 kwh för att köra till jobbet men behövt värma upp bilen med 2.0 kvh innan avfärd har jag ju halverat elbilens fina verkningsgrad.
Om man nu inte kan tänka sig ha -15 grader i kupen och skrapa rutan på insidan under hela resan till jobbet.
Alla fina siffror som deklareras är ju vid -20 grader och fint väder.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.