Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Men du pratade ju om förvärmning. Herregud.. Jämför samma saker.

Du kan inte förvärma bilen idag utan någon förbrukning. Men du räknar inte med att du idag förvärmer... men elbilen måste du förvärma?
Herregud vadå .... ???? Vad är det för på påhopp. Jag jämför exakt samma saker.

Varför ska jag förvärma en bil med förbränningsmotor ????? Den har ju 25 % verkningsgrad och 75 % blir spillvärme. Det finns spillvärme i överflöd. Jag går ut och startar min bil och kör till jobbet, hur svårt kan det vara ????

Men elbilen finns ingen spillvärme, du får antingen belasta batterierna hårt för att att köra eluppvärmning av både kupe och batteripaket. Eller så får du förvärma kupe och batteripaket innan avfärd.

Allt det sänker ju den verkliga verkningsgraden rejält under den kalla årstiden.

Hänger du med nu ?

Jag är ute efter ärliga siffror, om jag tex förbrukar 2.0 kwh för att köra till jobbet men behövt värma upp bilen med 2.0 kvh innan avfärd har jag ju halverat elbilens fina verkningsgrad.

Om man nu inte kan tänka sig ha -15 grader i kupen och skrapa rutan på insidan under hela resan till jobbet.

Alla fina siffror som deklareras är ju vid -20 grader och fint väder.
Användarvisningsbild
av SvenB
Du menar nog + 20 grader.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Men du pratade ju om förvärmning. Herregud.. Jämför samma saker.

Du kan inte förvärma bilen idag utan någon förbrukning. Men du räknar inte med att du idag förvärmer... men elbilen måste du förvärma?
Herregud vadå .... ???? Vad är det för på påhopp. Jag jämför exakt samma saker.

Varför ska jag förvärma en bil med förbränningsmotor ????? Den har ju 25 % verkningsgrad och 75 % blir spillvärme. Det finns spillvärme i överflöd. Jag går ut och startar min bil och kör till jobbet, hur svårt kan det vara ????

Men elbilen finns ingen spillvärme, du får antingen belasta batterierna hårt för att att köra eluppvärmning av både kupe och batteripaket. Eller så får du förvärma kupe och batteripaket innan avfärd.

Allt det sänker ju den verkliga verkningsgraden rejält under den kalla årstiden.

Hänger du med nu ?

Jag är ute efter ärliga siffror, om jag tex förbrukar 2.0 kwh för att köra till jobbet men behövt värma upp bilen med 2.0 kvh innan avfärd har jag ju halverat elbilens fina verkningsgrad.

Om man nu inte kan tänka sig ha -15 grader i kupen och skrapa rutan på insidan under hela resan till jobbet.

Alla fina siffror som deklareras är ju vid -20 grader och fint väder.
Ursäkta om du kände dig påhoppad av mitt "herregud". Var inte meningen.

De var mer ett intryck av förvåning förvånad över hur olika du jämför. Om du inte har behov av förvärme för en förbränningsbil, för att du vill ha den varm snabbt och slippa vänta dom kilometer det tar för motorn att bli varm så har du såklart inget behov av förvärme för en elbil.

Din kommentar här beror nog på missförstånd och okunskap i elbilar funktioner.
När du startar och kär iväg med elbilen har du värme direkt i fläktsystemet. Du behöver alltså inte vänta på att nån motor ska bli varm.

Du kommer ha högre förbrukning första kilometerna p.g.a det (jämfört med om du förvärmt) precis som på en bil med förbränningsmotor. Skillnaden är att du får värme direkt.

Om du ändå bara ska köra några mil under dagen har du inget behov av förvärmning för att få ner förbrukningen när du kör iväg. Du kommer ju inte ha några räckviddsproblem ändå.

Ska man däremot köra långt kan det vara vettigt att förvärma för att få lite längre räckvidd.

Varför tror du att du ska behöva ha kallt i bilen med en elbil? Många har både 3 och 6kw värmeelement/luftvärme. Bra nog för att hålla kupén varm och gosig.

Kör du i 100km/h och behöver 3kw värme konstant drar det alltså upp förbrukningen i en bil som normalt drar 2kwh/mil med 15%. Kör du i 50km/h drar det upp förbrukningen med 30%. (på en timme och 50km blir det då alltså 13kwh istället för 10kwh.)

När man kör fortare blir förbrukningen för värme mindre per mil.

Nu är det här bara ett exempel... I många fall behöver du inte konstant 3kw för att hålla värmen, samt att det de första minuterna kan vara mer.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det verkar vara en tråd där alla missuppfattar varandra. Jag förstod vad VolvoB20 menade. Om en bil, som du säger behöver 2 kWh/mil, dessutom behöver 2 kWh för uppvärmning, blir förbrukningen på resan 4 kWh. En fördubbling. I en bil med "fossilmotor" behövs ingen extra energi för värmen. Nu tar kanske resan inte mer än en halv timme, så värmeförbrukningen blir "bara" 1 kWh, men 2 kWh räcker inte för en mil. Slå mig gärna i huvudet om JAG missuppfattat något
30 minuter för att köra en mil?
90% av befolkningen bor inte Stockholm..
Häromkring och i större delen av landet avverkar man runt 4 mil på 30minuter..

Men men, alla ser vi saker från vår egen horisont.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det var inte "min horisont" utan ett exempel. Men jag tillät er ju att slå mig i huvudet.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är lugnt :wink: Men hela denna tråden har utvecklats till SM i missförstånd. :wink:
  • 1
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 164

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Camber är ställbart på 240 så[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]