Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#1217744
För ett tag sedan hade jag nere kamremmen på min s60 sug motor 05. Föra ägaren /firman hade fått vvt hjulet fel vid kamremsbytet. (verka va ett vanligt fel)

Nu ska jag byta rem på min V70n 02 t5.

Frågor

*Antar det är samma princip på 02a med vvt hjul som ska "spännas upp"?

*Tjänar man på att knacka loss kåpan Ibak kant av kammen och sätta låsverktyg där? Så kammarna står vågrätt?
Användarvisningsbild
av fisse
#1217794
Gör man det slarvigt och inte märker upp ordentligt kan det ju bli fel. Jag har gjort denna procedur några gånger, har aldrig haft några låsverktyg. Klart att det underlättar och risken för att det blir fel minskar drastiskt. Det beror också på hur van man är. Du ska ju hamna ganska mycket fel innan det blir sallad!
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1217806
Vida säger inget om tolkar vid kamremsbyte. Det är först när kammarna ska skruvas på de nämns. Den nya remmen ska ju på kugg för kugg i samma läge och det kan man markera med däckpenna eller nåt.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
#1217907
Jag hade nog inte använt tolkar. Om du inte har någon felkod på kamaxelreglering förstås. Men har du ingen felkod på det så är det som det ska. Är min erfarenhet iallafall.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Magnus308
#1217982
Det är nästan omöjligt att sätta den nya remmen fel om man märker upp den gamla remmen.
Jag tog en vanlig svart tuschpenna och drog ett streck på remskiva och över på den gamla kamremmen innan jag tog loss den.
Efter det är det bara att hålla den nya remmen mot den gamla remmen och föra över markeringarna på den nya remmen.
Tänk bara på att göra markeringarna endast på "topparna" på remmen så det är tydligt att den sitter rätt mot remskivan.

Verktyg för att låsa kamaxlarna är bara mumbojumbo som en del företag tex IPD säljer, Det är helt onödigt.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
#1218330
Jonas_latt skrev: Nu ska jag byta rem på min V70n 02 t5.
Frågor
*Antar det är samma princip på 02a med vvt hjul som ska "spännas upp"?
*Tjänar man på att knacka loss kåpan Ibak kant av kammen och sätta låsverktyg där? Så kammarna står vågrätt?
När jag bytte på min T5 så spändes det inte upp något hjul eller drev. Nolla bara motorn enligt markeringarna och märk upp med däckpenna eller tippex över rem och drev (vevdrev och bägge kamdreven, alltså tre markeringar). Ta sedan bort gamla remmen och räkna ut antalet kugg mellan markeringarna och rita EXAKT lika på den nya remmen. Sedan är det bara återmontera. Jag var mer nervös för att ställa in kamspännaren än att kugga fel..
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!