Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1217735
Jag har hittat inlägg om detta lite varstans, men skulle gärna vilja få lite samlade erfarenheter här.
Jag får min hybrid nu i slutet på veckan och är nyfiken på hur ni använder olika körlägen för att köra mest ekonomiskt.
När är det vettigt att köra på hybrid/pure/save etc.

Yttterligare en fråga kan få plats :)
Jag kan ladda hemma o på jobb. Men på längre resor, lönar det sig att använda sig av laddstationer som ex vattenfall/BeInCharge.
Något att tänka på i så fall? Bör jag skaffa ytterligare någon sladd?

Vämligen, GustenG
#1217738
Grattis till en fin bil!

Det har som sagt diskuterats i flertal trådar redan, men det tål att upprepas :)
Vid korta resor så kan du köra på pure, eller hybrid om du hellre vill det. Den kommer ändå prioritera el så länge du kör normalt.
Save-läget ökar dieselförbrukningen rätt ordentligt så det har jag använt sparsamt när jag kört TE. Möjligtvis sista biten för att kunna köra på el när man kör småvägar till destination.

Det är absolut inte värt att ladda på Vattenfall och Fortum motsvarande. Det är dyrt proportion till vad du får. Snabbladdning stöds ej av bilen så det är deras långsammare laddare du kan använda. Det kostar dock 1 kr i minuten på Fortum. Det tar runt 3-4 timmar att ladda i bästa fall, vilket innebär att det blir oerhört dyrt för en räckvidd på 3-5 mil på el.

En kabel du bör köpa utöver den som följer med är en Typ2-Typ2. Då har du möjligheten att ladda vid många köpcentrum och dylikt medan du handlar. Kanske även vid pauser på långresor även om du inte kommer hinna ladda fullt så får du iaf något.
#1217756
Save kör inte dieselmotorn som generator för än lite under 50% batteri kvar, så före det så inte så illa. Bra om du skall spara lite el till en speciell plats. När jag har 1-2 km hem om den har gått över på dieselmotorn i hybridläget, så brukar jag pure, då går den "tom" just i det jag är hemma. Jag har märkt att rätt däcktryck till den här bilen har mycket att säga för förbrukningen. Ladda på laddstationer gör jag inte, det är inte lönsamt att betala för laddning där. Och lära dig att bromsa mjukt så att du får regenererat så mycket som möjligt. El motorn är som mest effektiv i låga farter, hälst i stabil hastighet, motorväg inte like mycket. Mycket kan göras med körstilen för att reducera accelerationer og inbromsningar.
#1217858
Lysande! Men kan jag se om dieselmotorn går igång för att ladda batteriet i save-läget?
Och finns det ngn riktlinje jag kan gå efter när jag bör kliva ur save för att inte dieseln ska gå igång (eller är det ”lite under 50%”?
#1217880
Det är så allmänna/breda frågor att det är svårt att svara på dem. Men om du är efter ekonomiskt i termer av pengar, dvs låg diselförbrukning måste väl rådet bli att köra mycket på "Pure". Finns inte så många parametrar att jobba med om det är pengar man vill spara. Ladda där det är gratis eller i vart fall inte kostar extra. Alltså inte på betalladdstationer.

Om du med ekonomiskt tänker på miljö så får man skilja på lokal luftkvalitet och globalt klimat. Här går det att vända och vrida på tankarna en hel del. För mig har det fungerat alldeles utmärkt att köra 99% i "Hybrid". Över tre år har jag fått en förbrukning på 0,18 l/mil.
#1217964
GustenGuldbagge skrev:Lysande! Men kan jag se om dieselmotorn går igång för att ladda batteriet i save-läget?
Och finns det ngn riktlinje jag kan gå efter när jag bör kliva ur save för att inte dieseln ska gå igång (eller är det ”lite under 50%”?
Allt annat oaktat, jag kan nästan garantera att du hör om dieselmotorn går igång, om du inte hör väldigt illa...

/Thomas
#1218002
Jag kör i pure så länge jag är rätt säker på att komma fram utan diesel. Ska jag långt blir det hybrid från början så får bilen sköta sig själv. Ska jag köra "halvlångt" så brukar jag låta dieseln gå på ev. motorväg eller annan snabbare sammanhängande sträcka så den iaf blir varm (istället för tjugo "kallstarter" när batteriet är slut. Kanske inte gör någon skillnad med tanke på hur lite min diesel går men det känns bättre... ;) Save har jag nog bara använt när jag hälsar på någon som vill prova bilen, lite roligare om man har batteri kvar då.
#1218076
Funk skrev:
GustenGuldbagge skrev:Lysande! Men kan jag se om dieselmotorn går igång för att ladda batteriet i save-läget?
Och finns det ngn riktlinje jag kan gå efter när jag bör kliva ur save för att inte dieseln ska gå igång (eller är det ”lite under 50%”?
Allt annat oaktat, jag kan nästan garantera att du hör om dieselmotorn går igång, om du inte hör väldigt illa...

/Thomas
Det känns tryggt. Men jag formulerade mig lite dumt tror jag. Vad jag har förstått så laddar förbränningsmotorn upp batteriet om bilen anser
att batteriet inte är tillräckligt laddat när jag går över till Save. Är det lätt att undvika detta genom att titta på mätarna?
#1218147
GustenGuldbagge skrev:Det känns tryggt. Men jag formulerade mig lite dumt tror jag. Vad jag har förstått så laddar förbränningsmotorn upp batteriet om bilen anser
att batteriet inte är tillräckligt laddat när jag går över till Save. Är det lätt att undvika detta genom att titta på mätarna?
Den laddar när du har mindre än ca 20 km beräknad räckvidd med batteri.
#1218316
superpin skrev:
GustenGuldbagge skrev:Det känns tryggt. Men jag formulerade mig lite dumt tror jag. Vad jag har förstått så laddar förbränningsmotorn upp batteriet om bilen anser
att batteriet inte är tillräckligt laddat när jag går över till Save. Är det lätt att undvika detta genom att titta på mätarna?
Den laddar när du har mindre än ca 20 km beräknad räckvidd med batteri.
Tack, då är jag med :)

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]