Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1215825
DejanXC60 skrev:Gasar/bromsar bilen själv till det skyltande maxhastigheten?
Du gasar, men vid skyltad hastighet så slutar hastigheten att öka.
VId lägre hastighet så bromsar bilen ner.

Undantag: Trycker du gasen i botten ungefär så gör den override och kör på oavsett skyltad hastighet.
av Vardelos
#1215952
Funkar det med den vanliga farthållaren?
Det skulle vara önskvärt med en farthållare som hela tiden anpassar sig efter hastigheten på vägen, som jag förstår det så är funktionen idag att när du kör ”manuellt” så lägger den en vanlig speed limiter, som alltså har funnits innan, det som är nytt är att speed limitern ändrar sig med hjälp av vägskyltar.
av Xanthopteryx
#1215953
Vardelos skrev:Funkar det med den vanliga farthållaren?
Det skulle vara önskvärt med en farthållare som hela tiden anpassar sig efter hastigheten på vägen, som jag förstår det så är funktionen idag att när du kör ”manuellt” så lägger den en vanlig speed limiter, som alltså har funnits innan, det som är nytt är att speed limitern ändrar sig med hjälp av vägskyltar.
På fartgräns så anpassar den sig.
På farthållare så anpassar den inte. Ännu.
Om funktionen implementeras lär det ju dock bli i form av "Nu är hastigheten yy. Vill du köra i den?" så får man bekräfta. Farligt om bilen börjar gasa och ha sig av sig själv ty ibland blir det ju fel med skyltarna (har ett ställe här där det är kroniskt fel, antagligen för att den läser av kartan och verkligheten, och kartan och verkligheten stämmer inte överens där.
Användarvisningsbild
av Funk
#1215962
Xanthopteryx skrev:
Vardelos skrev:Funkar det med den vanliga farthållaren?
Det skulle vara önskvärt med en farthållare som hela tiden anpassar sig efter hastigheten på vägen, som jag förstår det så är funktionen idag att när du kör ”manuellt” så lägger den en vanlig speed limiter, som alltså har funnits innan, det som är nytt är att speed limitern ändrar sig med hjälp av vägskyltar.
På fartgräns så anpassar den sig.
På farthållare så anpassar den inte. Ännu.
Om funktionen implementeras lär det ju dock bli i form av "Nu är hastigheten yy. Vill du köra i den?" så får man bekräfta. Farligt om bilen börjar gasa och ha sig av sig själv ty ibland blir det ju fel med skyltarna (har ett ställe här där det är kroniskt fel, antagligen för att den läser av kartan och verkligheten, och kartan och verkligheten stämmer inte överens där.
Volvos Road Sign Information jobbar enbart med kamera...inte karta.

/Thomas
av bereck
#1215982
Stämmer inte alltid
Sensus Navigation
Är bilen utrustad med Sensus Navigation hämtas
hastighetsrelaterad information från navigationsenheten
i följande fall:
• Vid indirekt hastighetsskyltning som t.ex.
skyltar för motorväg och motortrafikled samt
ortsskyltar.
• Om tidigare detekterad hastighetsskylt inte
bedöms vara giltig längre och ingen ny skylt
passerats
av Xanthopteryx
#1215990
Funk skrev:
Xanthopteryx skrev:
Vardelos skrev:Funkar det med den vanliga farthållaren?
Det skulle vara önskvärt med en farthållare som hela tiden anpassar sig efter hastigheten på vägen, som jag förstår det så är funktionen idag att när du kör ”manuellt” så lägger den en vanlig speed limiter, som alltså har funnits innan, det som är nytt är att speed limitern ändrar sig med hjälp av vägskyltar.
På fartgräns så anpassar den sig.
På farthållare så anpassar den inte. Ännu.
Om funktionen implementeras lär det ju dock bli i form av "Nu är hastigheten yy. Vill du köra i den?" så får man bekräfta. Farligt om bilen börjar gasa och ha sig av sig själv ty ibland blir det ju fel med skyltarna (har ett ställe här där det är kroniskt fel, antagligen för att den läser av kartan och verkligheten, och kartan och verkligheten stämmer inte överens där.
Volvos Road Sign Information jobbar enbart med kamera...inte karta.

/Thomas
På V90 med navigator tar den definitivt från båda.
Därför blir det alltid problem här i närheten:
En relativt nbyggd rondell. Först är det 60 sedan 40.
Man kommer mot rondellen. Drygt hundratalet meter innan så tycker den "Nu kör du för fort - det är 40!" varpå kort senare "Det är 60 här" och kort senare kommer skylten 40 och bilen "Nu är det 40". EXAKT samma plats varje gång, och finns INGA skyltar av något slag där hastigheten går till 40 och sedan till 60. Men något stämmer inte i kartan sedan det byggdes där.
Man märker tydligt de få gånger den använder kartan i första hand för då blir det rätt knäppt och det är extremt konsekvent på just den platsen.

Apropå det - vet någon var man felanmäler felaktigheter i kartan? Allt ifrån felaktig väg till enkelriktat till förbud e.t.c.
Användarvisningsbild
av Funk
#1216058
bereck skrev:Stämmer inte alltid
Sensus Navigation
Är bilen utrustad med Sensus Navigation hämtas
hastighetsrelaterad information från navigationsenheten
i följande fall:
• Vid indirekt hastighetsskyltning som t.ex.
skyltar för motorväg och motortrafikled samt
ortsskyltar.
• Om tidigare detekterad hastighetsskylt inte
bedöms vara giltig längre och ingen ny skylt
passerats
Där ser man...man lär sig något nytt varje dag.

/Thomas
av Alero
#1364567
Pilot assist tar även information från GPS.. Tex om en kurva som PA bedömer vara för skarp så sänker den automatiskt hastigheten...
av Blikkboksen
#1364576
kunne ikke vi sende inn et ønske om en oppgradering. hadde vært fint om cruise kontrollen hadde fungert helt automatisk og justerte farta etter skilta. dette må jo være mulig.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]