Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
Finns det elektrisk värmare till ac som kan startas direkt för att få bort frost på insidan av vindrutan. Bor nära en fors och fukt tar sig in i bilen. Har en "torrboll" i bilen som gör viss nytta. Alla bilar jag haft blit frostiga på insidan här.
av Rådlös
Hur gammal bil har du? Min bil är strax 10 år och den har "förvärmning" på rutan. Det tar kanske 20 - 30 sekunder så kommer det varmluft, om man väljer det.
Annars är ju en elektrisk motorvärmare och ett kupéutag med en värmefläkt rätt så effektivt. Men det förutsätter ju att man har ett eluttag i närheten.
av LaRy
Lite kryptiskt att fråga om det finns elektrisk värme till AC? AC är ju = kyla. Kanske är det någon speciell finess du jagar.
Men generellt gäller följande: Om du sätter en värmefläkt i bilen och har ett fönster något nedvevat, ca 1-2 cm bör det lösa sig. Förmodligen stänger du in den varma fuktiga luften efter din bilfärd. När denna kupéluft kyls kan den ej "bära" fukten och kondenseras på de kalla fönstren och fryser. Faktum är att det bästa är att vädra ut bilen när du parkerat.

Fysikens lagar gäller. Vid din fors har din luft 100% luftfuktighet vid en relativt låg temperatur. Om du sätter in en fläkt som värmer den ifrån fönstret inkommande fuktmättade luften, kommer luften att kunna bära mer fukt utan att kondenseras. Därför kommer den inte att fällas ut på de kallare fönstren.
Precis samma lagar som för ett hus. Har du fuktigt hus med kondens på fönster, håll varmt i kåken och öppna ventilerna.
En annan sak som påverkar mycket är att använda fönstertvätt. Det immar mycket mer på smutsiga fönster och skulle du eventuellt röka i bilen har detta en mycket negativ effekt.

Som nämnes, finns även motorvärmare med elfläkt för kupé. Fördelen med motorvärmare är att luften i ventilationssystemet kommer att vara plusgradig direkt när du startar bilen, och kommer därför att börja tina frosten med en gång. På din S80 är det dock viktigt att du har en motorvärmare som värmer vattnet i motorn. Tyvärr förekom en dålig lösning med ett "strykjärn" som värmde mot motorblocket, snudd på värdelös. Har själv tyvärr en sådan, och den ger ingen varmluft vid start.
Användarvisningsbild
av GLIZ
LaRy skrev:Lite kryptiskt att fråga om det finns elektrisk värme till AC? AC är ju = kyla. Kanske är det någon speciell finess du jagar.
Men generellt gäller följande: Om du sätter en värmefläkt i bilen och har ett fönster något nedvevat, ca 1-2 cm bör det lösa sig. Förmodligen stänger du in den varma fuktiga luften efter din bilfärd. När denna kupéluft kyls kan den ej "bära" fukten och kondenseras på de kalla fönstren och fryser. Faktum är att det bästa är att vädra ut bilen när du parkerat.

Fysikens lagar gäller. Vid din fors har din luft 100% luftfuktighet vid en relativt låg temperatur. Om du sätter in en fläkt som värmer den ifrån fönstret inkommande fuktmättade luften, kommer luften att kunna bära mer fukt utan att kondenseras. Därför kommer den inte att fällas ut på de kallare fönstren.
Precis samma lagar som för ett hus. Har du fuktigt hus med kondens på fönster, håll varmt i kåken och öppna ventilerna.
En annan sak som påverkar mycket är att använda fönstertvätt. Det immar mycket mer på smutsiga fönster och skulle du eventuellt röka i bilen har detta en mycket negativ effekt.

Som nämnes, finns även motorvärmare med elfläkt för kupé. Fördelen med motorvärmare är att luften i ventilationssystemet kommer att vara plusgradig direkt när du startar bilen, och kommer därför att börja tina frosten med en gång. På din S80 är det dock viktigt att du har en motorvärmare som värmer vattnet i motorn. Tyvärr förekom en dålig lösning med ett "strykjärn" som värmde mot motorblocket, snudd på värdelös. Har själv tyvärr en sådan, och den ger ingen varmluft vid start.

Jo jag vet men uder rådande omständigheter är det inte alltid det är så lätt att bli av med fukten i bilen. Oftast rör det sig om is som när bilen väl blir varm är borta på 1/2 minut. Inget jättesvårt att skrapa egentligen. Min SAAB 9000 hade inte elvärme men det fanns ett litet elelement man kunde montera om man ville, i intaget för luften. Det va ett lock på en redan befintlig plats att montera elementet på. Sålde dock bilen före det blev monterat.

Förresten, vet du varför jag inte ka bifoga bild. Har bild på nämnda element men får meddelande att den är ogiltig.
av LaRy
Det var något speciellt du jagade, misstänkte det. Smart lösning på din SAAB, men motsvarande finns ej på din Volvo. Jag föreslår varmt att skaffa motorvärmare (vattenansluten) och kupé-fläkt. Det löser dina problem. Starta det ett par timmar före avfärd och rutorna har tinat av värmefläkten. Fördelen med motorvärmaren är att motorblocket är ljummen, och därmed kommer ditt värmesystem att blåsa plusgradig luft med en gång när du startar, och snart kommer värme från motorn när du kör. Dessutom kommer bilen att dra mindre bränsle när den slipper kallstart.
Fortfarande god idé att vädra bilen när du kommer hem.
Användarvisningsbild
av GLIZ
LaRy skrev:Det var något speciellt du jagade, misstänkte det. Smart lösning på din SAAB, men motsvarande finns ej på din Volvo. Jag föreslår varmt att skaffa motorvärmare (vattenansluten) och kupé-fläkt. Det löser dina problem. Starta det ett par timmar före avfärd och rutorna har tinat av värmefläkten. Fördelen med motorvärmaren är att motorblocket är ljummen, och därmed kommer ditt värmesystem att blåsa plusgradig luft med en gång när du startar, och snart kommer värme från motorn när du kör. Dessutom kommer bilen att dra mindre bränsle när den slipper kallstart.
Fortfarande god idé att vädra bilen när du kommer hem.
Testar med "torrboll" nu och än så länge verkar det funka bättre än att vädra. Får se vad som händer när det blir kallare.
av Rådlös
Jag har ingen bil med denna "strykjärnsvärmaren" men har läst en hel del negativt om den. Däremot har jag erfarenhet av den ursprungliga sortens slangvärmare som sitter på den undre kylarslangen. När den kom på 60-talet fick den lite sura kommentarer och man ansåg att insticksvärmare i motorblocket var "det enda rätta" som gällde. Men jag lovar, slangvärmaren på den undre kylarslangen fungerar! Jag hade den på en "sydländsk" bil där motorvärmare och plats för den var något okänt och exotiskt som inte fanns i konstruktörernas tankevärld. Kylkanalerna var för trånga. Därför var denna slangvärmare det enda tänkbara. Och som sagt, motorn blev varm!
I dag finns det flera typer av slangvärmare som är en liten separat burk vid sidan om. Flera av dom har även en inbyggd cirkulationspump för ännu bättre värmespridnig. Man kan även köpa lösa cirkulationspumpar (12 volt) om man vill ha det. Men det kräver ju lite elkoppling och styrning.

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]

Hej Jag har en Volvo S80 -04 som är tillverka[…]

Volvo car UX

Fick mejl idag.. "Dina skärmar får[…]

Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]