NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marbas
Har en V50 -07 som gått ca 24k mil och för ett tag sedan blev vibrationerna vid inbromsning i hög fart ohållbara så jag kollade bromsskivorna och bestämde mig för att byta dem. Det blev bättre ett tag men ganska snabbt kom det tillbaka.

Var inne på verkstad som konstaterade att bussningarna i båda länkarmarna var helt slut, därav vibrerandet. Dessa byttes ut och det blev lite bättre.

Dock så har nu vibrationerna blivit kraftigare igen.

Tips på vad det kan vara?

Har skivorna tagit stryk under tiden jag körde med kassa bussningar så jag borde byta dessa igen?

/Martin
Jag har detta problem också. För ett år sedan byttes alla skivorna och alla bromscylindrar renoverades, allt fungerade perfekt i ett år men nu är det fel igen. Jag tror att något gick snett med renoveringen av cylindrarna för nu börjar cylindrarna gå trögt.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Har skivorna väl börjat brukar det fortsätta. Bytte en uppsjö av skivor på en s40 innan jag lärde mej den hårda vägen om länkarmsbussningarna. Slutade med nya skivor och belägg igen, sen försvann det. Men kolla oken noga, kärvar dom minsta lilla är det snart dags igen annars...
Intressant det du skriver. Ja länkarmsbussningarna är något jag inte alls har tänkt på. V50:an har gått 20 000 mil. Då är det bäst att kontrollera länkarmarna innan jag fortsätter med bromsarna. Kollar man dem bäst när bilen är upplyft?
En aha upplevelse är att bilprovningen klagade inte på mina bromsar för en månad sen och då visste jag att det vibrerade vid inbromsning. Bilprovningen testade ju bara bromsarna och inte länkarmsbussningarna.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Har du en s40/v50/c30/c70 på 20000 mil där dessutom bromsarna skevar fram, är risken nog närmare 100% att det är slut länkarmsbussningar (om dom nu inte är bytta nyligen, som ovan)
Ofta spricker dom lite men ser rätt hela ut, men lite moment på dom och dom bottnar direkt.
Jag provade mina busningar fram genom att bryta med en skruvmejsel och det gick utmärkt att flytta innerdelen 5mm.
Har en känsla av att man inte skall kunna flytta innerdelen alls. Troligtvis är bussningarna helt slut.

Saknas det bara lite på höjden och just[…]

Kn ju inte sånt här men toppen jäm[…]

Värmare XC60 22-

Verkar som att eftermonterad Calix elektrisk motor[…]

Återkommande värmeproblem

Gjorde enligt rekommendation, varmkörde bilen[…]