Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timmer
#1208436
?:-/ Hejsan. Testar att slänga ut en fråga: Jag har en V40 CC -13 T4. Den har gått ca 18000 mil. Nu har den börjat att trilskas!??!
Helt plötsligt, så vill den ha service på flera funktioner , som: Fotgängar varning, Strålkastarsytem, SRS, DTSC, Parkeringshjälp etc. Sedan funkar inte blinkers eller styrservo. Bilen går inte att stänga av heller....Frustrerarnde! Hade in de på Volvo, men dom kunde bara konstatera att det fanns "väldigt många" felkoder....Jag har nu fått tid för en stor felsökning, men jag undrar om all dom felen som indikerar , kan komma från samma ställe? Det jag menar är att det kanske kommer från att nån styrbox, dataenhet ej är tillräkligt jordat. Någon som råkat ut för samma fel eller har någon ide om vad det kan vara. Det är inga problem med att köra bilen, men som sagt...ingen servo elle blinkers, så jag avstår tillsvidare.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1208458
Det låter dyrt iaf... Men återkom gärna hur det gick.
Men efter 18.000 mil är ju det ingen ny bil längre.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1208459
timmer skrev:Jag har nu fått tid för en stor felsökning, men jag undrar om all dom felen som indikerar , kan komma från samma ställe? Det jag menar är att det kanske kommer från att nån styrbox, dataenhet ej är tillräkligt jordat.
Jag vill svara ja på din fråga, det är fullt möjligt. Allt är så komplext i en modern bil. Jag fick liknande meddelande på min förra bil i somras. Den gick ner i "Limp mode", och gick väldigt dåligt. Då kom det upp massa meddelanden. "Spinnkontroll, service erfordras", "Motorsystem, service erfordras" och något mer. Det var endast "Motorsystem" som behövde fixas (skit i en spridare), de andra meddelandena kom "på köpet".
Användarvisningsbild
av SvenB
#1208658
ocram skrev:Jag tror att det är bara gamla batteriet
Eftersom TS har varit på verkstad och läst felkoder, men måste komma tillbaka, så tror jag inte på batteriet.
av timmer
#1208859
ocram skrev:Jag tror att det är bara gamla batteriet
Faktiskt! En av felkoderna var låg batterispänning.......Kanske skulle kolla batteriet. 4 år gammalt...Jag kollar spänningen..!
av timmer
#1208861
SebSE skrev:Det låter dyrt iaf... Men återkom gärna hur det gick.
Men efter 18.000 mil är ju det ingen ny bil längre.
Visst. jag kommer att dela med mig! Bilen har gått som Lesingbil för en mindre firma i kakelbranschen. Kan tänkas att det har varit många starter och kortare körsträckor, där eleketroniken fått "jobba". Skall bli intressant vad dom kommer fram till.Hoppas på nåt enkelt! :o
Användarvisningsbild
av SvenB
#1208862
timmer skrev:
ocram skrev:Jag tror att det är bara gamla batteriet
Faktiskt! En av felkoderna var låg batterispänning.......Kanske skulle kolla batteriet. 4 år gammalt...Jag kollar spänningen..!
Då undrar man, vad var det för mek som läste felkoder som inte såg detta direkt i sådana fall? ??:-/
Användarvisningsbild
av SebSE
#1209083
SvenB skrev:
timmer skrev:
ocram skrev:Jag tror att det är bara gamla batteriet
Faktiskt! En av felkoderna var låg batterispänning.......Kanske skulle kolla batteriet. 4 år gammalt...Jag kollar spänningen..!
Då undrar man, vad var det för mek som läste felkoder som inte såg detta direkt i sådana fall? ??:-/
Faktiskt. Är inte det mer eller mindre standard att man mäter batterihälsa när man får elfel?
Att bara mäta med multimeter tar ju max en halv minut...
av timmer
#1209691
Jag kollade med en multimeter av "godtagbar kvalitet", och det visade 12,35V!! Lite lågt. Skall till verkstad idag och kolla med bättre instument. Om batteriet är dåligt, så blir det ett nytt! Återkommer.

Tjipp

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]