Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Märkte förra vintern att dieselvärmaren ej ville starta och varnade på låg batterinivå, vet inte om det har något sammanhang men hade in bilen på service tidigare samma år.
Har inte orkat lägga mig in i problemet då jag sällan behövt använda värmaren, men kan ju vara kul om den startar utan att man har bilen igång.
Monterade in ett nytt batteri Varta H3 100ah Silver hösten 2014 och har calix batteriladdare monterad i bilen och använder motorvärmaren 7 dagar i veckan så batteriet får ju laddas varje dag under vintertid.
Laddade batteriet i förrgår och var iväg igår en sväng på ~12 mil (utan värmaren igång) Mätte batteriet nu på morgonen när bilen stått ca 16 timmar och hade då en batterispänning på 12.12v startar jag bilen och mäter direkt så ligger den på 13.2v men väntar jag en stund så ligger den och pendlar från lägsta 14.6v till 15.02v
Batteriet i sig var kanske 1år gammalt när värmaren började strula och borde ju inte kastat in handduken redan? isåfall får man ju inte ett bra batteri för dom 1800kr den kostar :roll:
Bilarna med. bänslebärmare äter batterier.
Det borde hållt lite längre men sannolikt är det dags för byte igen.
Ofta är korta körningar med många strömförbrukare igång orsaken.
AGM batterier håller längre en vanliga.
Daniel73 skrev:Bilarna med. bänslebärmare äter batterier.
Det borde hållt lite längre men sannolikt är det dags för byte igen.
Ofta är korta körningar med många strömförbrukare igång orsaken.
AGM batterier håller längre en vanliga.
Då höll detta batteri bara 8 månader innan den var förbrukad då trist... har ju kört 1 år med "felet" och inte haft några problem med att starta den eller liknande men värmaren är mer kinkig hehe, startar dock direkt när bilen är igång. :)
Daniel73 skrev:Hur länge kör du. calixvärmaren/laddaren varje dag?
Är ju timer i hyres huset jag bor i men skulle tippa på en 4 timmar och sen samma lika på jobbet. Så 8 timmar per dygn laddar den väl. Sen ledigveckorna brukas ju bilen knappt så då blir det ju inte lika många timmar. :D
Om det nu är batteriet som är boven i dramat (vilket jag inte vågar garantera) säljer Biltema AGM-batterier med bra garanti (fyra år) och till bra pris. Se här:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000028225/

Har ett sådant av största modell (lite större än vad jag tror du får plats med) monterat i min V70 T5 -02 (som har bränslevärmare) sedan ett och ett halvt år tillbaka och det har funkat fint så här långt.

Fast du bör kolla först att batteriet går in på höjden. På vissa V70 II kan det vara problem att få på locket på batterilådan om inte batteriet är tillräckligt lågt.
andersuw skrev:Om det nu är batteriet som är boven i dramat (vilket jag inte vågar garantera) säljer Biltema AGM-batterier med bra garanti (fyra år) och till bra pris. Se här:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000028225/

Har ett sådant av största modell (lite större än vad jag tror du får plats med) monterat i min V70 T5 -02 (som har bränslevärmare) sedan ett och ett halvt år tillbaka och det har funkat fint så här långt.

Fast du bör kolla först att batteriet går in på höjden. På vissa V70 II kan det vara problem att få på locket på batterilådan om inte batteriet är tillräckligt lågt.
Brorsan har en v50 d2 utan batteri laddare monterat till motorvärmaren och han kör 2 km till jobbet och nån längre sträcka i månaden och brukar använda värmaren rätt flitigt utan några som helst problem... att tillägga är att han kör på samma original batteri som satt i bilen när den togs ut från fabriken vintern 2011. Tycker också att hans värmare värmer betydligt mer än vad min gör i v70in men då är det ju större bil också.
Ja visst bör det fungera utan underhållsladdning bara man har ett bra batteri och hela tiden är noga med att se till att man inte kör värmaren längre tid med bilen parkerad än vad man sedan har i körtid. Det batteri jag hade i min V70 T5 -02 innan det nuvarande höll i sju år utan underhållsladdning. Det var i likhet med det jag nu satt in ett AGM-batteri av den största modell som går in men av annat och "finare" märke än Biltema (Varta Ultra Dynamic).
andersuw skrev:Ja visst bör det fungera utan underhållsladdning bara man har ett bra batteri och hela tiden är noga med att se till att man inte kör värmaren längre tid med bilen parkerad än vad man sedan har i körtid. Det batteri jag hade i min V70 T5 -02 innan det nuvarande höll i sju år utan underhållsladdning. Det var i likhet med det jag nu satt in ett AGM-batteri av den största modell som går in men av annat och "finare" märke än Biltema (Varta Ultra Dynamic).
Jo får se om man orkar byta batteri eller kör vidare, tycker det känns mer som mjukvarubugg eller om det är nån annan felande komponent. Med tanke på att jag kör betydligt längre sträckor än brorsan och använder aldrig värmaren men när man väl vill använda den så får man upp i displayen att den stoppat den pga låg batterinivå. Har jag tur kan jag köra värmaren 1 gång efter att jag laddat batteriet fullt..
Bytte ju batteri i bilen endast för att få lite mer AH än original gav. Var ju inget fel i gamla batteriet som satt i bilen, där kunde man köra värmaren hur ofta man ville hehe :lol:
Bytt egr ventil,mm

Nix. Egr behöver inte programmeras. Provat no[…]

kylarfläkten? Stämmer bra.

Fönsterlist höger framdörr

Borde väl gå att bara trycka ner igen. […]

Sota ur partikelfilter i Vida

Okej, så vid varje körning där […]