Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olof00
Hej
Jag får upp antisladd ur funktion/avstängd i dispalyen
Har fått ut felkod sas000e att det är Steering angle sensor fault.

vad tror ni, är det bara att köpa en ny och sätta dit. eller måste det kalibreras med någon mjukvara?

Jag fick offert på bytet på en volvoverkstad ca 5000:- för delen och arbetet. en annan ca 7500:- delen arbetet och programvaran.

Någon som bytt denna
bilen är en v70-05 2.4L med antisladd system

mvh Olof
av andersuw
Styrvinkelgivaren (SAS) är integrerad i rattens kontaktrulle. Du behöver således en ny eller begagnad kontaktrulle av rätt sort.

SAS är en nod på CAN-nätet (bilens huvuddatanät) vilket i normalfall betyder att du måste ladda mjukvara hos Volvo ÅF för att bilen skall acceptera bytet. Kanske kan det dock gå bra utan om det handlar om en begagnad rulle från en bil tillverkad vid nästintill samma tidpunkt som din egen. Sedan behöver också systemet kalibreras via VIDA/DiCE.

För laddning av mjukvara behöver du åka till Volvo ÅF om du inte kan hitta någon som kan klona mjukvaran från din gamla rulle och föra över den till ersättaren. För kalibrering behövs tillgång till VIDA/DiCE, vilket somliga av oss har utan att behöva åka till Volvo ÅF.

EDIT: Vad jag säger ovan har visat sig vara delvis felaktigt. Hur det egentligen ligger till framgår här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 4#p1209134
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Det är alls inte säkert att det funkar utan mjukvaruladdning bara för att artikelnumret är detsamma. Beroende på när donator- och patientbil är tillverkade kan det vara samma artikelnummer på hårdvaran men olika mjukvara.
av olof00
Tack för svar.
faktiskt kom jag på att det var 2st Volvo verkstäder som tog runt 5000:- för delen och bytet.Dom nämnde inget om programvara när jag frågade vad det skulle kosta att byta delen.
Dock så är det min lokala Bilia som angav att del+jobb+programvara 7500:-
Känns som om dom inte vet om programvaran skall bytas eller inte? Ingen kanske vet. eller så säger vissa bara att programvaran måste bytas för att kunna ta mer betalt.
Men hur kan programvaran kosta typ 2500:- och vad gör den ens i så fall. Är det bara för att Volvo ska kunna hindra folk från att byta ut delar själva?

farbrornillson, Tror du att det kommer fungera att köpa en ny med rätt artikelnummer och sätta dit. Om det funkade på din så borde det ju fungera på min. Känns som att det är värt att prova

mvh Olof
av andersuw
olof00 skrev:Tack för svar.
faktiskt kom jag på att det var 2st Volvo verkstäder som tog runt 5000:- för delen och bytet.Dom nämnde inget om programvara när jag frågade vad det skulle kosta att byta delen.
Känns som om dom inte vet om programvaran skall bytas eller inte? Ingen kanske vet. eller så säger vissa bara att programvaran måste bytas för att kunna ta mer betalt.
Men hur kan programvaran kosta typ 2500:- och vad gör den ens i så fall. Är det bara för att Volvo ska kunna hindra folk från att byta ut delar själva?
Programvaran kostar sannolikt inte så mycket som 2500 eftersom det är fråga om omladdning av mjukvara som du redan har, inte nyköp av mjukvara. Men en liten slant kostar det säkert.
olof00 skrev:farbrornillson, Tror du att det kommer fungera att köpa en ny med rätt artikelnummer och sätta dit. Om det funkade på din så borde det ju fungera på min. Känns som att det är värt att prova
Om det funkar utan mjukvaruomladdning eller inte beror som sagt på hur nära i tid donatorbil och patientbil är tillverkade. Att det funkat i ett fall betyder därför inte med säkerhet att det funkar i ett annat. Om det är samma artikelnummer på hårdvaran men annan CAN-generation i den bil den kommer från än i den bil där den monteras måste mjukvaran laddas om.
av olof00
Tack för info
Jag har beställt en Sprillans ny som jag tänkte sätta dit. Hoppas på att den kommer att fungera. Annars så får man väl åka till Volvo efter bytet och be dom Programmera/kalibrera in den.

mvh Olof
av farbrornilsson
olof00 skrev:Tack för svar.

farbrornillson, Tror du att det kommer fungera att köpa en ny med rätt artikelnummer och sätta dit. Om det funkade på din så borde det ju fungera på min. Känns som att det är värt att prova

mvh Olof
Hej!
Det finns ett flertal olika art.nr så ja det kan fungera, vågar dock inte lova något.
Min var en tidig -05a och den jag hittade kom från en -06a.
Om du köper en helt ny så måste den laddas med mjukvara.
av MickeM
Uppdatera med hur det går!
av olof00
Så då var det fixat!
Köpte en sprillans rattvinkelgivare art nr 31313083 vilken jag fått fram skulle passa min bil V70n -05 DSTC. ca 2650kr

Nu har jag bytte ut den själv och efter att jag monterat den så raderade jag de tidigare satta felkoderna och nu fungerar allt utmärkt. Inga ny felkoder. Ingen omprogrammering, inprogrammering,kallibrering eller uppdatering behövdes. :D
Med reservation för att jag bara kört 2 dagar med den nya ännu så länge, så felkoder kan ju komma längre fram.
Kommer köra ca 50 mil till helgen så då får vi se om det fungerar efter det.

mvh Olof

Du ser uppenbarligen inga problem med ICE-bilar,[…]

Sitter en klisterlapp på luftfilterboxen d&[…]

Wifi

Funkar 👍. Tackar

Bakaxelutväxling V70II

Mest troligt 3,33:1 Volvohandlare kan även […]