Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1205449
XC 70”2008
Det började med glappkontakt i dörren så alla funktioner fungerade när dörren var öppen, Men när jag stängde dörren hade jag ingen blinkers i vänster backspegel.
Kontakten mellan dörren och chassi var aningen trasig så förmodade att fukt letat sig in.
Klippte av allt och fixade till kontakten.
Nu minns jag ej vilka om några funktioner fungerade efter?
Men bytte kretskortet som styr elhissar blinkers.
Har inget kabelbrott och alla är korrekt skarvade.
Köpte begagnad dörmodul.
Måste jag in på Volvo och släcka felkoder tro?
Men minns ej om jag bröt strömmen
Vad tror ni det kostar?
Och om jag byter kontaktstycke så följer kablaget med?
Hur hittar jag set på tillex bildelsbasen?
#1205453
Det är väl så att modulerna i bilen gifter ihop sig vid monteringen av bilen och du måste in på verkstad och initiera modulen du bytt. Eller har jag fel ?
#1205474
Låter ju ändå som kabelbrott i dörrskarven, men för att vara on-topic så har jag för mig (testade bara snabbt) att den DDM jag kopplade in på min fungerade som den skulle. Fick ju inte nya funktionerna förstås (skaffade den för att få elinfällning och markbelysning), för det kräver ny mjukvara, men blinkers och justering fungerade.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... nhet/Alla/ där finns lite olika modeller, men en till vänster fram borde fungera (nyare än så fungerar inte alls, olika kontaktstycken).

Finns garanterat andra som har djupare insikt än mig i det hela dock :)
#1205475
bbenderman skrev:Men bytte kretskortet som styr elhissar blinkers.
Är det en del med samma nummer som du hade tidigare, eller i alla fall samma årsmodell och utrustning om art.nr ej står på delen?

Minns bara när jag bytte all elhissmekanism samt el på V50:n MY06 till delar från MY08, all mekanism passade samt el men inget fungerade, bytte tillbaka all el och vips så lirade allt igen.
bbenderman skrev:Hur hittar jag set på tillex bildelsbasen?
Vet inte man får börja leta :wink:
#1205530
VolvoB20 skrev:Det är väl så att modulerna i bilen gifter ihop sig vid monteringen av bilen och du måste in på verkstad och initiera modulen du bytt. Eller har jag fel ?
Nej du har rätt. Köper man en modul från skroten som kommer från en bil som råkar ha samma programvara som den egna kan det funka ändå. Annars måste man till Volvo ÅF och få modulen laddad med rätt programvara.
#1205531
@TS

Se till att få bilen utläst med en läsare avsedd specifikt för Volvobilar i din generation (t.ex. VIDA/DiCE). Då får du med all sannolikhet besked om var knuten sitter.
#1205829
Jag har kopian av av volvos felkodsläsare och den fungerar problemet är att jag hittar inte
Programvaran.Vida som jag slarvat bort.

Så köper en beg PC på blocket.
Men vilket operativsystem ska jag leta efter?
Har Hittat Vida för nedladdning!
Tyvärr innehöll den virus så vågade inte installera på en lånad PC.


Programvaran

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]

Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]