Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 945S
grammse skrev: När jag byter koppling så puttsar jag alltid av svänghjulet . Och byta koppling på en 940 ska ju varenda mek klara av utan större bekymmer.
Det är synd at det smuttskastas en hel del i bilbranchen. Alla gör fel och misstag.
Kan tillägga att de toyoterna vi bytte på så återkom aldrig ljut ljudet.
Det kanske denna avputsning som de har glömt när de bytte min koppling?

Jag antar att Toyotakopplingarna ni monterade var asbestfria? Jag har tämligen svårt att tro på att alla asbestfria kopplingar har dessa tjutljud som regel. Var och varannan bil skulle i sådana fall ju åka runt och låta på detta vis, och så är ju inte fallet, att döma av alla bilar jag kört iaf.

Förtydliga gärna vad du menar med "smutskastningen".
Användarvisningsbild
av Nexus
945S skrev:
grammse skrev: När jag byter koppling så puttsar jag alltid av svänghjulet . Och byta koppling på en 940 ska ju varenda mek klara av utan större bekymmer.
Det är synd at det smuttskastas en hel del i bilbranchen. Alla gör fel och misstag.
Kan tillägga att de toyoterna vi bytte på så återkom aldrig ljut ljudet.
Det kanske denna avputsning som de har glömt när de bytte min koppling?

Jag antar att Toyotakopplingarna ni monterade var asbestfria? Jag har tämligen svårt att tro på att alla asbestfria kopplingar har dessa tjutljud som regel. Var och varannan bil skulle i sådana fall ju åka runt och låta på detta vis, och så är ju inte fallet, att döma av alla bilar jag kört iaf.

Förtydliga gärna vad du menar med "smutskastningen".
Självklart var lamellen asbetsfri :)
Vad jag menar är att t e x om en meck råkar göra ett misstag eller fel på en bil så går det ofta från mun till mun. Jag tycker man ska bilda sig en egen uppfattning.Det kan ju inte bara vara nya unga meckar på Volvo och bara för man är ny så behöver ej man vara okunnig vilket tyvärr många äldre tror. Så påståendet att Volvo ej kan byta koppling på 940 är nog inget annat än skitsnack :!:
Minns en äldre herre som kom ut och gapa på verkstaden att han inte skulle ha någon snorunge på sin bil. Men han fick be om ursäkt för verkmästaren blev flyförbannad :twisted: . Jag gick egenom alla service punkter med den äldre herren och fick hans förtroende. :)
av SteffeB
945S skrev:nofear745, har du M47-låda (jag antar det om det gäller en 745)?

SteffeB, intressant, men gäller det där även för M47?

*pettson*, menar du att kopplingsskriket är "standard" och inget fel? Då undrar jag varför min förra koppling (sannolikt den originalmonterade) aldrig skrek. Asbest var väl förbjudet långt före 1995 när bilen tillverkades (totalförbud 1982 enligt Arbetsmiljöverket; http://www.av.se/teman/asbest/forbjods/ )?
Brukar alltid rengöra och smörja splinsen med fett när jag sätter dit en lamell.
av 945S
grammse skrev:Självklart var lamellen asbetsfri :)
Vad jag menar är att t e x om en meck råkar göra ett misstag eller fel på en bil så går det ofta från mun till mun. Jag tycker man ska bilda sig en egen uppfattning.Det kan ju inte bara vara nya unga meckar på Volvo och bara för man är ny så behöver ej man vara okunnig vilket tyvärr många äldre tror. Så påståendet att Volvo ej kan byta koppling på 940 är nog inget annat än skitsnack :!:
Minns en äldre herre som kom ut och gapa på verkstaden att han inte skulle ha någon snorunge på sin bil. Men han fick be om ursäkt för verkmästaren blev flyförbannad :twisted: . Jag gick egenom alla service punkter med den äldre herren och fick hans förtroende. :)
Ok, men för att förtydliga var det inte jag personligen som påstod att Bilia var dåligt uppdaterade på just 945, det var Bilia-killen som provkörde min bil (som vad det verkade hade någon slags chefsposition i verkstaden) som gjorde det.

Men den diskussionen kan vi lämna därhän.

Hur exakt gör du när du "putsar av" svänghjulet? Sandpapprar? Blästrar? Svarvar?

Jag kom precis på att jag har en Haynesbok liggande någonstans. Måste kolla vad den säger om ämnet...
av 945S
Haynes manual säger att man skall kolla efter större repor eller sprickor på svänghjulets och tryckplattans friktionsytor. Mindre repor kan ignoreras.
Tryckplattans kåpa och tallriksfjädern får inte vara blånerade.
De nämner ingenting om infettning av splines. Friktionsytorna skall däremot avfettas innan montering, men det är väl ingen större överraskning.

Angående splines så verkar det för övrigt ganska långsökt att det skulle börja låta bara pga brist på smörjning. Exakt hur funkar det egentligen när kopplingen används? Lamellen rör sig väl högst ett par mm fram och tillbaka på axeln, om ens det? Iofs verkar det ju rimligt att de borde smörjas om de öht rör sig i förhållande till varandra. Att ha det helt torrt där hela motorns effekt överförs stål mot stål känns en aning vanskligt.
Användarvisningsbild
av Nexus
945S skrev:
grammse skrev:Självklart var lamellen asbetsfri :)
Ok, men för att förtydliga var det inte jag personligen som påstod att Bilia var dåligt uppdaterade på just 945, det var Bilia-killen som provkörde min bil (som vad det verkade hade någon slags chefsposition i verkstaden) som gjorde det.

Men den diskussionen kan vi lämna därhän.

Hur exakt gör du när du "putsar av" svänghjulet? Sandpapprar? Blästrar? Svarvar?

Jag kom precis på att jag har en Haynesbok liggande någonstans. Måste kolla vad den säger om ämnet...
Jag mena inte att du sa de var dåliga. Vore jag bilia killen skulle jag skämmas över att de inte har kompetens att byta en koppling på en 940.
sak samma (I)
Jag brukar puttsa av med fin smärjelduk och sedan tvätta rent med avfettningsmedel eller liknande. Gör även rent "röret" som urtrampnings lagret glider på .

Hej. Nu har jag haft tillfälle att göra […]

Stefans 968

Startmotorn har visat lite tecken på slitage[…]

Har bromsskivor från Brembo på bå[…]

Bensinpriser v2

ok, för att vara ecakt, 139,96 toppade oljan[…]