Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av djrogga
#1203971
Dålig värme trots spolade prylar....motor - värmepaket - ny vattenpump - har dock inte tittat på termostaten,men tempmätaren visar rakt upp varken kallare eller varmare,som det ska.....har jag värmefläkten på max så är det varmt i början sen blir det bara kallare o kallare......vad kan det vara...?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1204000
Byt termostat. Du ska ha en 92°och inget annat. Denna finns inte alltid, men nöj dig inte med något annat. Temp.mätaren visar rakt upp redan vid lite över 50° så den är inget under av precision. Du ska inte kunna hålla fingrarna på termostathuset någon längre tid utan att du bränner dig. Det kan vara fel på ventilen till värmen också, likaså cirkulationsproblem i värmepaketet, men vanligast (och billigast) är termostaten. Biltema har inte denna termostat, men Mekonomen och liknande har eller kan ta hem. Original satt 88°(har jag för mig), Volvo ändrade rekommendationen på -90-talet men fortfarande står det 88° i många kataloger.

Ps. En AMC Rambler har jag sett i olika modeller, men Marlin har jag varken sett eller hört innan. Googlade på de, häftig bil :-)-)
av Rådlös
#1204002
Ternostaten! Dom har väldigt ofta ett bästföre datum. Ingen kan säga var den gränsen går. Därför är det mycket vanligt att termostaten är dålig trots att den kanske inte har krånglat tidigare.
Tempmätaren i instrumentpanelen är inget precisionsinstrument. Stirra dig inte blind på det utan tag det som en allmän upplysning att motorn blir varm, men inte exakt eller hur varm.

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]