Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dieselvolvo
#1203603
Någon som vet om det går att montera oljesticka på VEA-motorn? Det är nog den "utrustningen" jag saknar mest, och betalar lätt ett par hundra för att få dit en!
av andersuw
#1203615
Det mesta går om man bara vill. Men någon lösning som du kan köpa finns inte så vitt jag vet. Att göra det själv torde vara rätt äventyrligt och att låta någon annan göra det för någotsånär rimliga pengar (kanske några tusen snarare än några hundra) lika äventyrligt.

Jag saknar stickan jag också, särskilt som den digitala mätaren är ett skämt. Men jag har givit upp alla tankar på att göra något åt saken. Istället kör jag omkring med en literflaska av den rätta och ganska speciella oljan i skuffen så att jag kan fylla på utan att åka omvägar om bilen plötsligt får för sig att den vill ha en skvätt. Hittills har det inte hänt, dessbättre. ;-)
Användarvisningsbild
av SvenB
#1203669
Talade med kundmottagaren på märkesverkstaden om detta. Han sa att "Oljan kan du glömma". Det är ytterst ovanligt att man behöver fylla något mellan servicarna. Dessutom "larmar" bilen när det behövs 5 dl ytterligare. Så jag har också en litet olja i skuffen.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1203673
SvenB skrev:Talade med kundmottagaren på märkesverkstaden om detta. Han sa att "Oljan kan du glömma". Det är ytterst ovanligt att man behöver fylla något mellan servicarna. Dessutom "larmar" bilen när det behövs 5 dl ytterligare. Så jag har också en litet olja i skuffen.
Fick första varningen på vår VEA igår, fyll på 1l stod det.
Användarvisningsbild
av Derank
#1203676
Har inte fyllt en bil mellan servicen de senaste 12år en. Än mindre kollat på stickan. Det gjorde man på sjuttiotalet el om man åker Audi.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1203729
apersson850 skrev:Om jag bara byter olja var 3000:e mil händer det att jag får fylla på mellan servicarna. Det är lite olika.
Jag kör "bara" ungefär 1.500 mil om året, så jag tror inte att jag behöver oroa mig. Har inte fyllt något mellan servicarna på minst 12 år.
av Yaniz
#1203746
Derank skrev:Har inte fyllt en bil mellan servicen de senaste 12år en. Än mindre kollat på stickan. Det gjorde man på sjuttiotalet el om man åker Audi.
Du menar alltså att min bil drar onormalt mycket olja mellan oljebytena för en modern bil dvs ca: 1 liter på 1000-1200 mil. Min V70 är varken från sjuttiotalet eller byggd i Ingolstadt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1203760
jag har aldrig sagt att din drar mycket, jag sa att jag aldrig kollat stickan på 12år, änmindre fyllt på. Jag byter vid 1500.2000mil och några deciliter har den såklart dragit varje gång, men det är inget jag fyller efter, dagens bilar säger till när du måste fylla på, du behöver ingen sticka.
av joskarl
#1203770
Ni som måste fylla olja mellan bytena. Är det för att bilen säger till?
Jag kör 2000-2500 mil mellan oljebytena och har inte fyllt en droppe olja de senaste två decennierna. Men så kollar jag aldrig oljan utan litar på att bilen meddelar om olja behöver fyllas.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]