- fre 06 okt 2017, 03:51
#1202354
joel80 skrev:Jag anser att man måste angripa både problemet med energiproduktion och fordonsutsläppen samtidigt, så att man inte bara gör det ena och står där med det andra problemet kvar om 15-20 år och förlänger tiden innan man kommer ifån fossila energikällor.Den dag vi med stor säkerhet kan förutsäga närmare bestämt när vi kommer att nå en helt förnyelsebar elproduktion i hela det elnät det är aktuellt att ladda batteribilarna från och dessutom kan säga närmare bestämt hur den förnyelsebara produktionen och distributionen i praktiken kommer att vara utformad kan det vara dags att på nytt ställa sig frågan om batteribilar är ett gångbart alternativ. Men den dagen är med all sannolikhet avlägsen, mycket avlägsen. Och före dess vore det ett stort misstag att påbörja en övergång till en biltyp som ger större skadeverkningar på miljön än de alternativ vi i dagsläget har att tillgå. Omställningen till en förnyelsebar elförsörjning är en stor utmaning som den är och bör absolut inte försvåras genom att vi ökar snarare än minskar elbehovet. Istället borde vi så långt möjligt finna vägar att minska vår elförbrukning för att därigenom underlätta omställningen.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut