Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Righthanddrive
#1197286
Då är felet funnet i min xc70 D5 det är tydligen en kortslutning i styrboxen till turbon.
Är det någon här som bara bytt styboxen och fått turbon att fungera som den skall sedan?
Man kan få sin enhet renoverad med garanti och det verkar en billig och vettig lösning.....
Ny turbo kostar minst ca 10,000sek plus lite till.
Tacksam för ev tips :-)
Den sitter ju väldigt enkelt till på toppen/bak av motorn så man skulle kunna få loss den utan större ingrepp.
Med vänlig hälsning,
av Ceska
#1197366
Går det att renovera så är det bara att köra, eller byta hela turbon med styrboxen mot begagnad, däremot tror jag att man blir tvungen att göra adaption av den nya.
av Righthanddrive
#1197669
Hittat renoverade styrenheter för ca 1000kr, ofta att man får sin egen genomgången.
Är det verkligen ingen som testat eller bytt denna delen på forumet?
Borde vara ett vanligt fel.....
av marzyeh
#1197698
Ej testat, men...
Först gäller det att hitta en exakt lika så att ECU känner igen den, finns typ. 4-5 olika till samma årsmodell.
Man måste ta en där turbonumret stämmer exakt.
Då först kan man ju prova.
Enligt VIDA (citerar): "Viktigt! VNT-aktuatorn får inte tas bort från turboaggregatet".
Detta för att kalibrering måste ske i flödesbänk för ett fullgott resultat.
Antar dock att man kan få det att funka mer eller mindre bra.
av Righthanddrive
#1202239
Då är min XC på vägen igen efter att fått styrboxen renoverad både mekaniskt och elecktriskt.
Man kan välja själv att byta slitdelar och köpa direkt från firman eller som jag låta dem testa enheten före och efter samt utbyte av delar och reparation. 100€ för arbetet och sedan ca 40€ i porto fram och tillbaks.
Nu känner ju min XC igen sin gamla styrenheten så jag får inga fel meddelanden.
Känns trevligt att slippa byta turbon just nu.....
kolla in bifogad hemsidan og där finns filmer på Youtube.
Rekommenderas starkt :D
http://noweturbo.pl
Användarvisningsbild
av Derank
#1202288
Kanon, du vet inget företag i Polen som säljer beggade ECU? ska ha tag i en till min xc60 2016. skroten i sverige vägrar att sälja en till mig
Användarvisningsbild
av Derank
#1202309
har dammsugit ebay, skroten hänvisar mig till ÅF, fråga mig inte varför. Finns att få tag i i Litauen vet jag, men jag känner inte tillnågot företag där.
Användarvisningsbild
av Derank
#1202310
Köpa en ny från Boschkan jaggöra genom en av deras återförsäljare som jag sitter i samma hus som, men det kostar ca 8k och det vill jag inte lägga.
av Ceska
#1202374
Tror inte att du kommer undan biligare även om du skulle köpa från litauen för att där priserna oftast är satta så att ju nyare årsmodell desto dyrare tar dem.

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]