Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikethebik
Får väl helt enkelt acceptera att den funkar på det sätt den gör, funktionen för övrigt är kanon!

Mike
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja jag tyckte om den lådan i min 960. Enda egenheten var att när lådan blev väldigt varm, efter ex. Kökörningen kunde den ibland växla mellan 3:an och 4:an utan att släppa på lock-up:en. Vilken kändes som att dumpa kopplingen med full gas i en manuell bil typ...
Användarvisningsbild
av tuuurbo
Låter som en långmilare där man inte spolat lådan ren med ny olja.
Eller en extremt slökörd lågmilare med original oljan kvar.
Hoppas på det senare.

Miltal?
Oavsett:
Prova byt oljan 2gånger.
Om inte det hjälper byt låda till en lågmilare med ny olja så ska du se att det går fint. Spola denna sen mellan 6-8k mil om du vill ha den tip top.
Det ä'r inga justeringsproblem med dessa. Det måste service oljebytas . Är inte det gjort så är saken klar

Många mil med samma olja är inte bra. Trust me

Spola lådan har olika betydelser.

Min version är att få ut allt gammalt, in med nytt. KÖRA HÅRT 50MIL
sen byta allt igen. Om bilen haft okunniga/oseriösa ägare innan.

20liters dunk är billigt om du söker, detta räcker gott till att SPOLA lådan seriöst
Om inte det hjälper så behöver man renovera eller byta ut lådan.

Om du med tur får ordning på lådan sen, byt efter 3tusen mil all olja igen, ingen spolning behövs då. (spoling alla olja 2x)
När du bytt allt sen.
Då går du vidare med enkel service:
Efter detta räcker det med lilla bytet = 2liter i taget mellan 3-6k mil beronde körstil.
Enkelt och kul.

Det är jobbigt med bilar som haft ägare innan som inte fattar att oljan INTE smörjer evigt !!!!
Detta har man eget ansvar över. Knappast så att service sköter detta.
Dom vill sälja nya bilar bara

Byt ut lite onödiga skitgrejjer i teorin gällande körkort mot service kunnande&ansvar över bilen istället. Bara par .
Då skulle alla kunna glida fint

Att göra det enkelt och bra åt folket är inte politikers syfte tyvärr.
Dom gör det svårare och värre bara.

Skönt när Svetsare får styra ett helt land. :-(O) :-O)
Men som man röstar ligger man ju.
Och ingen politiker kommer förstå ens vad jag skrev om nu ;-//

Dom åker pansar limo Audis nya helatiden och jävlas bara med höjda avgifter.

Värst ä'r okunniga bilägare som inte servat bilarna. Byt olja i motorn ofta, har du automatlåda så glöm inte att den gör det automatiskt så länge du byter lite olja där med ibland.
:-DD

Oftast nere eller uppe

Det finns amerikansk (SAE) och europeisk (VDA) sta[…]

Hej! Tänkte byta rem till generatorn på[…]

Airbag på 740

Var ingen airbag i ratten. Plockade bort locket oc[…]