Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1196750
Kikade på deklarerad förbrukning och enligt Volvo ligger en T2 på ca 0,55 l/mil blandat kontra 0,37 för en D2. Något du varit nere på i denna? Prestanda i all ära men tycker det ändå kan vara kul att se vad olika motorer går att pressa ner i för förbrukningar.
#1196779
Om man anstränger sig går det bra att köra riktigt snålt. Så som vi kör med bilen brukar den snitta på 0.45-0.50l/mil vid tankningarna. Nedan är ett exempel från min V40CC D2 MY16 Manuell när man anstränger sig att köra snålt, vilket inte är särskilt kul.

Bild


Här är ett exempel från en vanlig V40 T2 MY17 Manuell jag hade som lånebil en gång förra hösten.

Bild


Båda turerna är samma väg och ungefär samma förhållanden vad det gäller väder. T2:an nollades dock lite senare under resan därav en kortare sträcka. CC'n är dock 4cm högre vilket bör inverka negativt på förbrukningen jämfört med en vanlig V40.


Men det är en avgörande skillnad. Skall man ha så pass lite som ~120hk är det nästan att föredra att ha det i en diesel upplever jag. T2:an kändes verkligen überslö medan min D2 ändå känns okej upp till 100km/h.

Jag är väldigt nöjd med valet av D2 istället för T2, trots att den går på bunkerolja ;) Visst hade man kunnat köpa en D4:a istället, men då hade inköpspriset dragit iväg mer än jag var beredd att betala (läs snåljåp).
#1228551
MartinS skrev:Bilen har rullat 4500mil och det var dags för oljebyte (byter en gång mellan varje service). Då upptäckte jag att den var lite väl kladdig under, så mycket kan väl inte mecken ha sölat när han bytte olja sist. Bokade in ett verkstadsbesök och mycket riktigt, en packbox på vevaxeln var skadad och den läckte olja. Nu är den bytt och allt är frid och fröjd.

Det är bekymmersfritt att köpa nyny bil... eller inte ;)
Oljebyte idag och vad upptäcker jag då, jo det är fortfarande oljesöl vid skarven motor/v-låda. Mindre än sist men jag tycker det skall vara torrt under en motor. Garantin gick ut för en månad sedan men det bör ju inte spela någon roll hoppas jag eftersom felet jag rapporterade under garantitiden tydligen inte är fixat ännu.

Återigen, det är bekymmersfritt med nynybil..... not.

Bild
#1228660
Spoiler »
Tråkigt!

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citat dolt
#1228662
Och ingen oljesticka att kolla eventuellt oljeläckage med? ??:-/ Jag har ju det, men den är kort och sitter som gjuten där nere. Skall in på service om en månad, första i min ägo, får tala med dom om att lösgöra stickan.
#1232331
Schmoyoho skrev:Liiiite bekymmersfritt får man väl säga ändå , när reparationerna går på garantierna? Men tråkigt förstås.
Ja, när dom nu gör det. Efter en del diskussioner kommer man nu byta packboxen på växellådssidan också, kostnadsfritt trots att garantin gått ut. Mest troligt för att jag hade bildbevis på att läckaget fanns redan för ett år sedan.

Men det är trist att behöva hålla på och argumentera för att få saker åtgärdade. Nu skall den iallafall in om två veckor och få det fixat. Tar visst en heldag.
#1235168
Sådär ja, då har bilen fått ny vevaxeltätning även på andra sidan motorn, bakom svänghjulet. Låda ner etc. etc.

I samma veva fick även ena drivaxeltätningen bytas i lådan, den läckte viss den med.

Premium....
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]