Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1194135
Hej!

I går dog AC:n på lilla pärlan (V60 D6 plug-in 2014 8300 mil). :(
Under körningen dök plötsligt meddelandet "Luftkonditioneringen behöver service" upp i huvudinstrumentet.
Jag har under dagen kopplat in datorn och läst ut felkoder:
ACCM-B102D92: Högvoltsnät strömsensor. Komponentfel. Felaktig funktion.

Såååå.... Är jag först med att drabbas av den här skiten eller är det någon som har lite kloka råd och dåd?
Vet någon om ACCMen sitter integrerade i kompressorn, eller var den annars sitter? :?:

Tacksam för goda råd och dåd. Muntra tillrop glada hejarop är också kul. Om ni vill gotta er i min olycka då jag bara ägt bilen i 4 veckor så går det också bra. :)
Bilagor
Trasig_AC.png
Skärmdump från VIDA.
Trasig_AC.png (122.23 KiB) Visad 8509 gånger
Användarvisningsbild
av CabBO
#1194152
Antingen har du väl någon garanti tid om du köpt från en handlare eller så ta det på någon försäkring.
Beroende på mil och försäkringsbolag så kan du eventuellt ta detta på maskinförsäkringen på bilen. Volvia har upp till 15000mil och andra eventuellt upp till 10000mil. Kolla hur du har det med garanti eller försäkring innan du rotar i detta själv.
Användarvisningsbild
av joel80
#1194165
Ingen självrisk eller liknande om du köpt den hos handlare. Se till att dom fattar att det är reklamation. (om dom börjar snacka om att nån garanti inte skulle gälla..) Det är konsumentköplagen som gäller och har du köpt den hos handlare ska du ha det fixat utan kostnad för dig.
Du bör också kunna begära lånebil under tiden om dom måste ha bilen inne nån dag.

Har du köpt den privat får du köra det via försäkringen/maskinskadegaranti.. Då blir det ju lite kostnad för självrisken..
#1196186
****** Case closed end of story ******
Att lägga problemet i knät på någon bilhandlare var inte aktuellt då den är köpt hos KVD.

Har från mycket säkra källor på Bilia fått bekräftat att det är vanligt att dessa AC-kompressorer går sönder. Det kostar 28000:- att lämna in bilen på Bilia för reparation....

Nya kompressorer har jag hittat i Tyskland för allt mellan 11000:- och 17000:-
AC-kompressorn har ingen remdrift. Den matas med 400V DC och gör internt om det till 3-fas växelström som skickas in till en elmotor som i sin tur driver kompressorn. ACCMen sitter i kompressorn och styr varvtalet på motorn utifrån inkommande begäran på varvtal.

Som tur var tecknade jag KVD Maxi när jag hämtade bilen... Ringde således till försäkringsbolaget och hörde mig för. Deras krav var helt rimligt:
Åk till verkstad och gör en felsökning. Om felsökningen visar att kompressorn är trasig så täcker försäkringen alla kostnader för reparation och felsökning. Att lämna bilen på Bilia var dock inte aktuellt. Mekonomen ville de ha p.g.a. priset...
Så Mekonomen blev det (även om jag var lite skeptisk till en början). Deras felsökning kostade endast 800:- och de slog mycket riktigt fast att AC-kompressorn var trasig. När de ringde mig så hade de redan pratat med försäkringsbolaget och fått bekräftat att försäkringen tar kostnaden. Han sade också att de skulle sätta i en begagnad kompressor... Innan jag hann protestera så fyllde han i med att: Vi har fått tag på en begagnad från en bil som gått 4 mil. Fullt acceptabelt tycker jag.
I går utfördes bytet och nu fungerar ACn som den ska. Notan gick på 13100:- och den skickades i sin helhet till försäkringsbolaget. Jag har inte behövt betala en krona då det inte är någon självrisk på denna försäkring.
Användarvisningsbild
av CabBO
#1196188
Kanon. Jättekul när saker blir som det skall.
Användarvisningsbild
av joel80
#1196215
Skönt att det löste sig.. Men bara så folk som handlar via KVD får rätt fakta.. Konsumentköplagen gäller fullt ut vid vanliga bilaffärer där som privatperson.
https://www.kvd.se/bilforsakring
När du som konsument köper en begagnad bil eller ett fritidsfordon via KVD så gäller konsumentköplagen. Därmed kan du som konsument handla tryggt genom KVD och om något fel uppstår så är det till KVDs kvalitetsavdelning du vänder dig
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]