Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vid "ogynnsamma körförhållanden", och där ingår bland annat släpdragning och alpkörning, kan oljebyte behövas i växellådan, står det i min bruksanvisning. Desstuom föreskriver Volvo byte på taxibilar, som har drivlinegaranti i 36000 mil. För där får ju Volvo stå för fiolerna om lådan rasar...
Jo, men du hade ju en låda som verkar rätt ihopkleggad redan vid 12.000 mil eftersom det blev så dramatisk skillnad vid bytet.

Och inte kör väl du din bil under extremt ogynnsamma förhållanden, visst du drar en hel del släp. Så det känns ju befogat att byta även om man inte kör släp om man vill att den ska hålla lite längre. Det är ju tråkigt att säga att ni behöver inte byta olja i lådan för vi vet att den håller garantitiden ut, utan byte. Många vill ju köra bilen längre än garantitiden.
Toson skrev:Jag har tidigare lämnat in för "spolning" och byte av automatlådsolja och ser att man debiterat för 4 liter olja + packningar och filter??? Lådan innehåller väl mer än så?
Min hade gåt c:a 14000 och skillnaden var väl inte påtaglig, kan känna att den fortfarande tvekar lite ibland.
Vid snack med meckarna rekommenderade dom "byte" minst var 8-10000 då man ser påtaglig skillnad på oljan vid dom intervallerna. Man tyckte att det fanns belägg för att byta som Taxi och Polisbilarna har.
Så frågan är, vad man menar med "byte" resp "spolning"?
//T
Oljerymden är 6-7 liter om jag minns rätt så 4 L räcker inte ens för att kalla det ett byte. När jag läste på min spec en tid efter bytet så läste jag också 4 L och tänkte att jag blivit lite lurad, men när jag tittade igen ytterligare senare och mer noggrant så såg jag att det stod att det åtgått 3x4 L, alltså totalt 12 L. Om bytet är gjort hos Volvo så borde det gått rätt till.
MartinS skrev:Volvo säger ju att man skall byta om man drar mycket tunga släp eller motsvarande mer krävande körning, jag minns inte den exakta skrivelsen. Så att säga att de tycker man aldrig skall byta är ju inte helt rätt.
6000 mil på taxi- och polisbilar tror jag?
Jag har hört 12000 mil eller en gång om året, men det vet jag inte säkert.

Själv hade jag nog kört 1000 mil med släp av de 12000 mil bilen rullat när jag bytte olja i växellådan. En del av de körningarna på besvärliga underlag, där ibland AWD knappt räckte för att komma fram. Så det är klart att det frestar på mer än att bara köra på landsväg. Men jag har insett att jag är en av de förhållandevis få som verkligen utnyttjar skillnaden på en XC70 och en V70.

En vanlig dag i terrängen...
Nu minns jag inte exakt men jag hittade lite dokumentation från AW själva angående lådan som satt i vår förra bil (2.5FT '09) och enligt dem fanns ett bytesinterval för oljan i lådan.

Märkligt nog verkar lådorna (enligt Volvo) bli immuna mot oljebyten så snart dom hamnar i en Volvo (utom utryckningsfordon, taxi samt bilar som ofta drar tungt).
MickeO skrev:Märkligt nog verkar lådorna (enligt Volvo) bli immuna mot oljebyten så snart dom hamnar i en Volvo (utom utryckningsfordon, taxi samt bilar som ofta drar tungt).
Det genomgår väl samma process som haldex-enheterna som aldrig behöver bytas olja i när de sitter i en Volvo. :D
Attans, då har jag förstört min Haldex också. Har ju bytt olja i den med.

Det ingår i marknadsföringen att ha låga servicekostnader. Ju mindre man gör där desto lägre blir de ju. Kostnaden hamnar lite senare på reparationskontot istället, men det finns inte omnämnt i broschyrerna.
Jo, det är väl mest leasingbilarna till företag som oftare rullar över 4000 mil om året i tre år. Jag är ju lite märklig som bilägare (också). Förra bilen jag köpte ny gick till skroten med en ägare i registret och 50000 mil på mätaren. Får se hur det blir med den här.
apersson850 skrev:Jo, det är väl mest leasingbilarna till företag som oftare rullar över 4000 mil om året i tre år. Jag är ju lite märklig som bilägare (också). Förra bilen jag köpte ny gick till skroten med en ägare i registret och 50000 mil på mätaren. Får se hur det blir med den här.
Den sortens ägare du är antar jag hellre tar en servicekostnad i tid än en reparation längre fram också :)

Detsamma brukar gälla företag eftersom det är snordyrt om en bil går sönder plötsligt och det går åt en massa arbetstid.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]