Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Är det någon som vet eller har tillgång till en ny Vida som kan hjälpa mig reda ut detta.

Min XC60 är en MY09, nu med fukt i övre bromsljuset. Jag skulle då beställa nytt bromsljus men valde att köpa en begagnad på bildelsbasen vilket kan varit ett misstag. Bromsljuset på min bil heter 30764562.

Enligt "google" verkar det vara samma belysning på alla årsmodeller (09-17).

Enligt Bilias reservdelskillar skall det också vara det, 31467107 heter den som är för Europa, sedan finns det en som heter 31420367 som skall vara för den kinesiska marknaden (bilar byggda i kina).

Jag beställde ett bromsljus på bildelsbasen, som förvisso var från en MY15, men det trodde jag då inte skulle spela någon roll. Men tji fick jag, det jag fick från bilskroten var 31420367 vilken inte passar på min bil, den kommer för långt ifrån karossen. Den har också en högre effekt enligt märkningen än den modell jag har idag.

Någon som kan hjälpa mig reda ut hur det egentligen ligger till? Jag misstänker att "alla" har fel och att det skall vara 31467107 för MY09-13 och 31420367 för MY14-17.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag löste det på följande sätt med 31420367. Det yttre fästena flyttade jag över från den gamla lampan till den nya så blev avståndet rätt i hörnen. För mittenfästet fick jag skruva ur skruven och sedan fila ner plastfästet 2-3mm och själva skruven 1-2mm i den tjocka änden (man förstår om man har det framför sig). Sedan skruva i skruven igen och sen passade det bättre. Så nu sitter den på plats lika tight och fint som det gamla lyset. Att den lyser några tiondels watt starkare får ses som bonus :)

Styrhålet som användes i luckan för den gamla styrpinnen tejpade jag helt sonika över så det inte skall kunna läcka in vatten där. Man skall visst kunna använda tätning 9474115 för detta men det känns som silvertejp duger gott.

Tänkte det kunde vara bra att veta för den som eventuellt hamnar i samma sits.

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

EX60

Synd att den måste servas lika mycket som en[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]