Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexxelax
Vilka spjällhus gick att byta mot varandra?

Jag har en 8644346 spjäll som jag bytte mot en 8644347 som jag förstått ska vara rätt men rätt mjukvara är inte installerad så den går inte så bra, men har även ett med 8644344, hur skulle den kunna funka?

Bilen är en s60 T5 2001 Automat
ETM - ECU Diagnos, programvarunmmer : 09458345 A
ETM - Artikelnummer mjukvara : 0008689187 A
av andersuw
Vet inte vilka artikelnummer som funkar på just din bil men det finns ett äldre spjäll (vit etikett) och ett nyare (gul etikett) som båda passar. Det nyare är att föredra eftersom det äldre tenderar att slitas ut rätt fort. Om du har ett spjäll med rätt artikelnummer för bilen men fel programvara kan du få spjället omladdat hos Volvo.

T.o.m. -01 på turbomotorer och t.o.m. -02 på sugmotorer är spjället en fullvärdig styrenhet (CAN-nod) kallad ETM (Electronic Throttle Module, tillverkad av Magneto Marelli) med nedladdningsbar programvara. Därefter övergick man till ett spjäll kallat ETA (Electronic Throttle Actuator, tillverkat av Bosch) som bara är en slavnod till ECM (Engine Control Module).
av Alexxelax
andersuw skrev:Vet inte vilka artikelnummer som funkar på just din bil men det finns ett äldre spjäll (vit etikett) och ett nyare (gul etikett) som båda passar. Det nyare är att föredra eftersom det äldre tenderar att slitas ut rätt fort. Om du har ett spjäll med rätt artikelnummer för bilen men fel programvara kan du få spjället omladdat hos Volvo.

T.o.m. -01 på turbomotorer och t.o.m. -02 på sugmotorer är spjället en fullvärdig styrenhet (CAN-nod) kallad ETM (Electronic Throttle Module, tillverkad av Magneto Marelli) med nedladdningsbar programvara. Därefter övergick man till ett spjäll kallat ETA (Electronic Throttle Actuator, tillverkat av Bosch) som bara är en slavnod till ECM (Engine Control Module).
Jo precis har läst att dom gula ska vara bättre men nu så testade jag spjäll med 44 med gul etikett på slutet och det gick att utföra testet (antar att den uppdateringen finns) men så att det skiljde 16grader vilket ska vara över tolerans, sen testade jag den gamla vita med 46 på slutet (vit etikett som var sönder från början) men där var värdena helt korrekta, kan det vara så att batteriet har påverkat spjällhuset från första början? Nu satte jag i ett annat fullladdat batteri istället för den som satt i som var väldigt dåligt.

Vad mer ska man kolla på när man utför ett sånt test? ska man gasa för att mäta eller görs allt automatiskt? ska bilen vara igång?
av andersuw
Har aldrig behövt mickla med just detta för egen del eftersom jag har en T5 -02 med det nyare Boschspjället. Men om du har VIDA och kör tester borde det stå där vad som gäller. Problem med batteriet kan tillfälligt göra elektroniken knäpp. Men det pajar inte programvaran. Sätter du dit ett friskt batteri funkar allt som det borde igen om det inte finns något annat än batteriet som är tokigt.
av Alexxelax
andersuw skrev:Har aldrig behövt mickla med just detta för egen del eftersom jag har en T5 -02 med det nyare Boschspjället. Men om du har VIDA och kör tester borde det stå där vad som gäller. Problem med batteriet kan tillfälligt göra elektroniken knäpp. Men det pajar inte programvaran. Sätter du dit ett friskt batteri funkar allt som det borde igen om det inte finns något annat än batteriet som är tokigt.
Körde lite och testade mig fram och det verkar som om spjäll med 44 på slutet hade en skillnad på maximalt 5.6grader. Batteriet var ett nyladdat så där tror jag inte orsaken ligger, däremot undrar jag om spjällhusen är känsliga för turbo och icke turbo modeller? När jag söker på bildelsbasen så är alla "44" spjäll från icke turbo medan "47" är från turbo bilar.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]