Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av anp
Brainded skrev:
anp skrev:
Larre skrev: :D Är du sann? Det skulle spara mig en del tid. Inte ofta det kommer avier, men ändå.

Du menar så att oavsett vilket företag avsändaren av utbetalningen är, så kommer den in på mitt bankkonto i stället för på en avi? Eller menar du att jag måste speca vilka de presumtiva "utbetalarna" är, t ex mitt f-bolag, för att det ska funka?
Tror det funkar med alla utbetalningar till dig, oavsett om du specat vilka som kan tänkas göra en sådan.
VV och ett par f-bolag jag har bilaffärer med, skickar i vart fall ut en lapp där det står något i stil med "vi samarbetar med bla bla bla..." Där det står beloppet som satts in på mitt konto, och varför.
Jag behöver inte göra något alls för att få tillgång till åter/utbetalningen.

Kolla med din bank, de borde veta mer om detta.
Ringde damen (företagsrådgivare på swedebank) för att reda ut detta.
De flesta försäkringsbolag, offentliga förvaltningar osv är anslutna till deras system sus, så det ni kan göra är att säga till om att alla utbetalningar som kommer via sus ska gå direkt till ert konto oavsett vilken bank ni har kontot hos.

Om utbetningsavin istället kommer via pg/bg så är det däremot kört då dessa system (pg ägs av nordea och bg är samägt mellan bankerna) inte har denna funktionen. Men som sagt, alla avier som kommer via sus kan du i alla fall slippa!

Ang. min försäkring så har jag inte hunnit rota fram papperen igen, ska in och krita på avtalet för min nya försäkring imorgon vilken hos det bolaget blir betydligt billigare.

mvh
Anders
Kört med pg/bg?
Nog vill jag minnas att det var något av dessa system som vv eller f-bolagen använde.
Om inte, vad för utbetalningssätt används annars?

Mycket möjligt du har rätt i vad du skriver. Jag bara nickade och höll med då hon föreslog hur jag skulle förenkla min hantering av dessa utbetalningar. Har inte en blekaste om vad systemet kallades.
Användarvisningsbild
av Brainy
Enligt henne så använder alla stora försäkringsbolag deras system sus, sen är det kanske inte omöjligt att hon menade alla stora som har deras bank. Kanske finns något bolag som t.ex. använder nordea?

Swedebank har i alla fall ingen möjlighet att sätta in direkt på bg och pg. Ingen bank har heller den möjligheten på bg. Om Nordea kan ordna med postgirobetalningarna ska jag låta vara osagt. Men att be swedebank ordna alla betalningar via sus lär ju vara en bit på rätt väg.

Själv har inte min bank något kontor i Gävle så för mig vore det mycket smidigt att slippa avier även om hon kan ta med och sätta in på sitt eget konto och sen göra en överföring...

mvh
Anders
av anp
Brainded skrev:Enligt henne så använder alla stora försäkringsbolag deras system sus, sen är det kanske inte omöjligt att hon menade alla stora som har deras bank. Kanske finns något bolag som t.ex. använder nordea?

Swedebank har i alla fall ingen möjlighet att sätta in direkt på bg och pg. Ingen bank har heller den möjligheten på bg. Om Nordea kan ordna med postgirobetalningarna ska jag låta vara osagt. Men att be swedebank ordna alla betalningar via sus lär ju vara en bit på rätt väg.

Själv har inte min bank något kontor i Gävle så för mig vore det mycket smidigt att slippa avier även om hon kan ta med och sätta in på sitt eget konto och sen göra en överföring...

mvh
Anders
Jag tror vi missförstår varandra, utbetalningen är med pg/bg, inte kontot.
Kontot är ju i mitt fall knutet till bankenmedmånganamnbyten = Swedbank.
Användarvisningsbild
av igelkottar
När ni får den första utbetalningen med BG/PG så måste man gå till
banken, men samtidigt kan man be dem att alltid föra över pengarna
från den banken det gäller till din bank.

Ni kan oxså anmäla till de som ni har affärer med att ni vill ha
in/utbetalningar via er bank, har de inte er bank så se ovan.

Hoppas att jag förklarade någorlunda bra. :wink: :roll:
Användarvisningsbild
av Larre
Brainded, i solen och värmen och inte minst väntan på om du ingår vadet eller ej, så är backen med öl bara halvfull nu. Eller halvtom, om du så vill. :wink: Å andra sidan kanske vadslagning inte är tillåtet på forumet. I så fall ber jag om ursäkt. :oops:

En hypotes om hur detta f-bolag tar in nya kunder skulle kunna vara följande: Eftersom de verkar flytta förfallodagen till närmast tidigare månadsskifte, så kan de framstå som (skenbart) billigare eftersom de då inte försäkrar objektet på ett helt år. Det jag menar är att de i ditt fall lät försäkringen gälla 19/9 -06 till 31/8 -07. OM (!) jag uppfattat dig rätt. Utan att lyfta ett finger kan de då ge sken av att ge 19/365 - dvs drygt 5% - av årspremien i rabatt. Vilket KAN lura den ouppmärksamme. Intressant att se hur många kunder som då jämför premien med andra offerter - som om de gäller ett fullt år med 365 dagar - och avfärdar dem i tron att de jämför konkurrerande premier för samma risk. DET skulle jag tro är att blåsa kunderna systematiskt, eftersom f-bolaget i själva verket kan ha en lika hög eller högre årspremie och ändå ge sken av att vara billigare. Men eftersom jag inte vet vilket bolag det är så kan jag inte pröva hypotesen. :???:
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har ringt runt och jämfört premier i morse åt frugan och fått kostnaden för helårspremie som jämförelse, när jag sedan väl tecknade hos TryggHansa så upplystes jag att första inbetalningen var mindre pga att det var några dagar kortare än ett helt år..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Brainy
Larre skrev:Brainded, i solen och värmen och inte minst väntan på om du ingår vadet eller ej, så är backen med öl bara halvfull nu. Eller halvtom, om du så vill. :wink: Å andra sidan kanske vadslagning inte är tillåtet på forumet. I så fall ber jag om ursäkt. :oops:

En hypotes om hur detta f-bolag tar in nya kunder skulle kunna vara följande: Eftersom de verkar flytta förfallodagen till närmast tidigare månadsskifte, så kan de framstå som (skenbart) billigare eftersom de då inte försäkrar objektet på ett helt år. Det jag menar är att de i ditt fall lät försäkringen gälla 19/9 -06 till 31/8 -07. OM (!) jag uppfattat dig rätt. Utan att lyfta ett finger kan de då ge sken av att ge 19/365 - dvs drygt 5% - av årspremien i rabatt. Vilket KAN lura den ouppmärksamme. Intressant att se hur många kunder som då jämför premien med andra offerter - som om de gäller ett fullt år med 365 dagar - och avfärdar dem i tron att de jämför konkurrerande premier för samma risk. DET skulle jag tro är att blåsa kunderna systematiskt, eftersom f-bolaget i själva verket kan ha en lika hög eller högre årspremie och ändå ge sken av att vara billigare. Men eftersom jag inte vet vilket bolag det är så kan jag inte pröva hypotesen. :???:
Det är lugnt, min är bara halvfull nu den med.

Hittade inte på papperet från försäkringstillfället (såklart) men jag ringde till försäkringsbolaget igen för att dubbelkolla att vi inte pratat runt varandra.
Min försäkring är nu giltig och betald till sista september trots att räkningen jag fick klart och tydligt säger att försäkringens förfallodatum, inte räkningens, är den sista augusti.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Larre
Brainded skrev:
Larre skrev:Brainded, i solen och värmen och inte minst väntan på om du ingår vadet eller ej, så är backen med öl bara halvfull nu. Eller halvtom, om du så vill. :wink: Å andra sidan kanske vadslagning inte är tillåtet på forumet. I så fall ber jag om ursäkt. :oops:

Det är lugnt, min är bara halvfull nu den med.

Hittade inte på papperet från försäkringstillfället (såklart) men jag ringde till försäkringsbolaget igen för att dubbelkolla att vi inte pratat runt varandra.
Min försäkring är nu giltig och betald till sista september trots att räkningen jag fick klart och tydligt säger att försäkringens förfallodatum, inte räkningens, är den sista augusti.

mvh
Anders
...fru Bonde skulle älska att få ta del av dina erfarenheter av det försäkringsbolaget... :D
Användarvisningsbild
av Larre
Syftade på Finansinspektionens gd Ingrid Bonde. Sorry.

Glappar det i stolen om du "rycker"fram […]

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]