Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Eldberg
#1192065
Hej alla.

Jag har just köpt en V60 av 2015 års modell som är försedd med VoC.

Emellertid köpte jag den inte hos en Volvo-handlare. Såvitt jag förstår finns dock aktivt VoC men ett ägarbyte måste registreras. Detta har jag gjort på nätet på sidan minvolvo.volvocars. Där har jag fört in alla uppgifter. Sedan har jag laddat ned Volvos app till mobilen och följt alla instruktioner ända fram och med till inmatning av VIN-nummer. Då fattas en PIN-kod för att aktivera VoC.

Ringer till den lokala Volvohandlaren. Ja, då måste du komma in med bilen och det kostar 595 kronor.

Va? Sex hundra spänn? Är dom inte kloka? Det är ju vad man betalar för en hel timmes jobb för en mekaniker. Inte för fem minuter vid en dator.

Är det nån som vet om det går att fixa på annat sätt, till en rimlig kostnad?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1192067
Kan dom inte hjälpa dig om du tycker på on call knappen i taket?

Annars är väl 600kr någorlunda rimligt, och inte hela världen med tanke på vad bilen antagligen kostat dig. Om du tror att en märkesverkstad har en timkostnad på 600kr/timme känns det som du legat i dvala de senaste 20 åren.
Användarvisningsbild
av batmac
#1192071
Fick betala 400 kr för samma sak hos lokala handlaren. Dom följde med ut i bilen och visade vad jag redan gjort en gång. Däremot gjorde dom absolut ingenting som faktiskt krävde bilens närvaro.
Användarvisningsbild
av sura56
#1192088
Jag har gjort det ett flertal gånger och det har aldrig kostat något.
Jag har bara gått in hos en Volvohandlare och bett dom fixa aktivering av VOC
Användarvisningsbild
av Eldberg
#1192110
Sura56 och Batmac, hur mycket arbete var det som lades ned på att fixa detta? Hur många minuter tog det, om ni minns?
Användarvisningsbild
av batmac
#1192111
Kanske 5-10 minuter bakom disk med lite frågor samt ett par minuter i bilen.
Användarvisningsbild
av sura56
#1192131
Dom (volvo) knappar lite i datorn och sedan kommer det ett SMS med en 4-siffrig kod. 5min.
av Psyko
#1192138
Varför ska dom göra det gratis om bilen inte är köpt av åf? När man köper bil av Volvo åf är det gratis och ingår
Användarvisningsbild
av batmac
#1192144
Kan tycka att eftersom voc följer med bilen och inte första kund så borde det inte kosta. Å andra sidan är det en droppe i havet om man köpt bil för 250000.
av Turbodanne
#1192154
Vem ska betala verkstaden för deras tid då? Eller vissa kanske tror att dom som jobbar där inte tar ut någon lön? Eller att Volvo tar betalt för sina system?

Vet ni hur många det kommer in på en dag som "bara" vill ha hjälp i 10 minuter gratis?

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]