Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1162969
Jag har skinnklädsel i min 740 från 1986. På det hela taget är den i ganska gott skick (vissa delar är utbytta till bra begagnade) men vissa delar är tyvärr torra, framförallt passagerarstolen fram. Så länge jag har ägt bilen så har jag regelbundet tvättat och smort in skinnet med medel och fett speciellt avsedda för skinnsäten. T.ex. förarstolen svarar fint på dessa behandlingar och blir mjuk och smidig medan högerstolen inte riktigt blir så bra. Den känns liksom lite pappig och stel och det känns mest som om man kladdar fettet på ytan snarare än att det går in i skinnet.

Finns det någonting som mjukar upp skinn som redan har blivit torrt? De medlen jag provat känns mer som de är tänkta att underhålla skinnet så att det inte blir torrt.
#1198007
Är det ens äkta läder i Halvskinn Volvo turbo?
Känns som och ser ut som Vinyl tycker jag. i Min 940 97a ltt

Suger det in Läderolja ens?
Vill prova men tvekar lite.

Det där TIP TOP har jag provat. Seriöst så blev inte jag imponerad så mycket.
Kanske köpt kopia på mässa förut ?

Sämst av alla är TurtleVax.

Hur får man lädret seriöst rent, grovrent, och sen finsmort så det blir riktigt mjukt och gott ?
läderOLJA låter ju som något jättebra. Fungerar det även på Volvos halvläder/vinyl ? Är det ens läder? hehe

Vad tror ni om Mirakelsvamp med lite avfettning för att få det helt attans rent till porerna?
Efterputsa med microfiber med lite såpvatten?
Sen olja in ? och kanske en vecka senare lädervax med ytskyddande medel
#1198187
Mirakelsvamp med lite interiörrengöring på funkar utmärkt. Men nöter lite så redan slitna ställen bör man vara försiktig på. Jag tycker lädret känns smidigare bara av att göras rent ordentligt. Smörja har jag försökt med olika medel helt utan annan resultat än kladdig yta så jag har lagt ner det..

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom