Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1190319
I Volvo On Call-appen så kan man se Parkeringsklimat/temperatur vid bilen. I mitt fall är den väldigt statisk, den visar nästan alltid samma temperatur, 16 grader. Även idag när det är >20 grader ute.. Jag har några enstaka gånger sett den visa 15 grader och en gång 17 grader, men aldrig något annat.

Jag har googlat, men ingen verkar veta var temperaturen i appen kommer ifrån, någon gissar att den kommer från SMHI baserat på bilens position, men det verkar inte stämma. SMHI säger f n att temperaturen är 21 grader för min position, och appen visar rätt position. Någon som har eller har haft samma "problem"?

Vi har en V90 CC 2018.
#1190352
kallo skrev:Om man loggar in på Min Volvo och använder Volvo On Call via webläsaren så står det att källan för temparaturen vid bilen är SMHI under Hitta din Volvo. För mig motsvarar temperaturen idag vid bilen samma som stadsdelen Kungsholmen i Stockholm där jag bor. Jag har inte jämfört andra dagar.

https://minvolvo.volvocars.se/voc/volvo-on-call-start
Ok, tack för tipset. Jag loggade in på webben och registrerade bilen, på webben är tempen 21,9 grader, appen anger 17 grader. Något är fel med appen, jag ska testa att installera om den...
#1190364
Tomarina skrev:
kallo skrev:Om man loggar in på Min Volvo och använder Volvo On Call via webläsaren så står det att källan för temparaturen vid bilen är SMHI under Hitta din Volvo. För mig motsvarar temperaturen idag vid bilen samma som stadsdelen Kungsholmen i Stockholm där jag bor. Jag har inte jämfört andra dagar.

https://minvolvo.volvocars.se/voc/volvo-on-call-start
Ok, tack för tipset. Jag loggade in på webben och registrerade bilen, på webben är tempen 21,9 grader, appen anger 17 grader. Något är fel med appen, jag ska testa att installera om den...

Nu när jag jämför i appen och och på webben får jag precis som du flera graders skillnad mellan dem... ?:-/
#1190490
kallo skrev:
Tomarina skrev:
kallo skrev:Om man loggar in på Min Volvo och använder Volvo On Call via webläsaren så står det att källan för temparaturen vid bilen är SMHI under Hitta din Volvo. För mig motsvarar temperaturen idag vid bilen samma som stadsdelen Kungsholmen i Stockholm där jag bor. Jag har inte jämfört andra dagar.

https://minvolvo.volvocars.se/voc/volvo-on-call-start
Ok, tack för tipset. Jag loggade in på webben och registrerade bilen, på webben är tempen 21,9 grader, appen anger 17 grader. Något är fel med appen, jag ska testa att installera om den...

Nu när jag jämför i appen och och på webben får jag precis som du flera graders skillnad mellan dem... ?:-/
Jag tror det kan vara så att appen hämtar aktuell temperatur från bilens termometer och via webben hämtas informationen från senast uppmätta väderobservation hos SMHI. Det kan vara förklaringen till att jag har någon grad kallare i appen då bilen är parkerad i garage.
#1190493
Om det är lika på alla volvomodeller stämmer inte det. Om jag har bilen i varmgarage på vintern visar den ändå hur kallt det är ute när jag tittar i appen.
#1190845
Det måste vara en bugg i appen, temperaturen har aldrig varit utanför spannet 15-17 grader på hela sommaren. Jag testade att ändra till Farenheit, men då visade appen motsvarigheten till 16 grC. Jag ska göra en felanmälan, men det vore bra om fler påpekade felet...
#1190847
Tomarina skrev:Det måste vara en bugg i appen, temperaturen har aldrig varit utanför spannet 15-17 grader på hela sommaren. Jag testade att ändra till Farenheit, men då visade appen motsvarigheten till 16 grC. Jag ska göra en felanmälan, men det vore bra om fler påpekade felet...

Den hämtar alltid informationen från SMHI.
Men man får rätt information först efter kanske 30-40 sekunder efter att appen startats upp, alltså den tid det tar för bilens Volvo on call att reagera på requesten, starta upp GPS och få rätt position och sedan hämta informationen från SMHI.
Det värde som visas direkt när appen startas är gammal information.
Uppdateras inte information alls så tyder det på att bilens position inte är känd, kanske är GPS trasig i bilens Volvo on call utrustning.
Jag tycker volvo on call appen borde istället visa === eller ??? eller "Uppdaterar" symbol innan någon temperatur överhuvud taget visas men så långt har de inte kommit ännu.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]