Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
LazerHawke skrev:Finns ju en spärr för när den kommit upp till en viss fart på mätarn tar det stopp även om det står nåt annat
Och till detta var min fundering vad denna spärr är satt på för siffra.
Det kan ju omöjligen vara så att 225 i verklig fart är 240 på mätaren, har aldrig varit med om mågot som diffar så mycket.
Min V50 tog det stopp med vid 195 på mätaren, precis som det står i alla papper från Volvo.
Man kan tycka att samma borde gälla nuvarande åk , men så är inte fallet.

Nåväl, får hitta en tillförlitlig app och testa imorgon.
Användarvisningsbild
av Micce1980
:-O) Herre jösses vad ni kör, har aldrig kört mer än ca 175km/h vid en omkörning på autobahn som jag felplanerade så in i h-e :mrgreen: Annars blir det vid fri fart högst 135 på mätaren, vill inte ens veta hur det smäller då om något händer. Vet att mätaren visar fel och hemma på 40- väg knappar jag in 44 på farthållaren, allt däröver drar jag +5 på farthållaren och låter det vara så :-)-)
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
fjohan82 skrev:
LazerHawke skrev:Finns ju en spärr för när den kommit upp till en viss fart på mätarn tar det stopp även om det står nåt annat
Och till detta var min fundering vad denna spärr är satt på för siffra.
Det kan ju omöjligen vara så att 225 i verklig fart är 240 på mätaren, har aldrig varit med om mågot som diffar så mycket.
Min V50 tog det stopp med vid 195 på mätaren, precis som det står i alla papper från Volvo.
Man kan tycka att samma borde gälla nuvarande åk , men så är inte fallet.

Nåväl, får hitta en tillförlitlig app och testa imorgon.
det är bra skumt det kan jag hålla med om diffar fett fel isåfall
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
Min XC60 rullade på i 220 enligt mätaren fast det står toppfart 210 i pappret. Har Bobrick hastighetsmätare på instrumentpanelen, riktigt snabb med grym precision.

(över 120 km/h)
* gamla sommarsulorna (18" 235/60) diffade det 2 km/h
* nuvarande vintersulorna (19" 235/55) diffade det 3 km/h
* nya sommarsulorna (20", 255/45) diffade det 3-4 km/h
av Lövet
fjohan82 skrev:Det kan ju omöjligen vara så att 225 i verklig fart är 240 på mätaren, har aldrig varit med om mågot som diffar så mycket.
Det är snarare normalt. Diffen är procentuell, inte konstant. Kolla vilken diff du har i 110 km/h ärlig fart. Det står säkert 114-115 km/h på mätaren, det räcker gott för att ge den effekten vid 220 km/h.
Användarvisningsbild
av Perra83
Min V60 D5 Polestar gör likadant. Alltså växlar ned till sjuan i 220km/h. Tror att jag har varit uppe i 230 men inte mer. Dieslarna går hyggligt. Omkörningar går rasande fort.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Får testa mer på hemmaplan. Idag var det riktigt dåligt väder med ösregn nästan hela vägen från Berlin till Puttgarden.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
V60ccsummum skrev:
Leopold skrev:Verkar vara bra fart i kärran men ska man mäta hastigheter är det GPS som gäller, hastighetsmätare är designade att visa ca 10 % för mycket men felmaginalen är osäker pga olika däck / diameter osv.

Skulle gärna vilja veta vars du fått 10% ifrån, har själv aldrig ägt en bil som visat mer än 3km/h fel mot gps. Min nuvarande bil felar endast 2km/h.
Har en bil på jobbet som jag hade uppe i 185 km/h i lördags, den verkliga hastigheten var då 182 km/h. 166 km/h var 163 km/h i verklig fart, så jag tror att det är en gammal myt att den ska visa procentuellt fel.

Det är nog mer en marginal för att det inte ska visa fel om man byter till andra hjul.
Användarvisningsbild
av Derank
De senaste bilarna jag haft har det diffat 2-3km hela vägen upp, och det är väl vad det brukar vara på en bil.
Användarvisningsbild
av joel80
Nej det är ingen gammal myt. Men nyare bilar verkar inte ha en sån lösning utan en med "följande".
Jag har använt GPS länge, och haft koll på riktig hastighet kontra mätaren i många bilar. Sista bilarna jag hade som visade procentuellt fel var en Volvo V50 2006 och en Hyundai i30 2008.
De efter det. V70 2013, V60 2012 och V60 2016 har visat ett antal km/h fel jämnt över hela skalan. Hur många har berott på vilka däck jag haft på.

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]