Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har gjort en gång hos Volvo en gång själv. Själv spolade jag inte utan bytte det som rann ut tre gånger på taken med ett par mil körning emellan varje. Funktionellt märker jag ingen skillnad på resultat men har man grejerna tillgängliga är det väl egentligen mindre jobb att spola eftersom det blir klart på en gång.
Jag kontaktade Rejmes här i Norrköping ang spolning av lådan och teknikern avrådde starkt till det och han sa att sålänge man inte har några problem med vxllådan ska man inte byta. Han berättade att dom bytt olja på ett par bilar där kunden stod på sig och villle ha det gjort och den ena lådan gick sönder förmodligen pga att avlagringar släppte. Dom ända bilarna som har oljebyte inlagt i serviceplanen är taxibilar som hade en intervall på 6000mil om jag inte missminner mig. Jag kommer alltså inte spola lådan och riskera ett ras.
Saab har 12000 mils intervall på alla bilar med motsvarande AW-låda.

Men som verkstad vill de ju till varje pris undvika att göra nåt som du riskerar att försöka få dem att betala så då spelar det väl ingen större roll att det är en bil på tusen som pajar. Jag har hittills inte läst en enda förstahandsbeskrivning av en låda som blivit sämre, bara tredjehands.

Men sen kan ju lådan lika gärna leva i 30-40000 mil med samma olja också med lite tur.
Jag har funderat lite och kollat på blocket efter privata v70 00-01 bilar som gått över 35000 mil. Det finns en hel del och ingen skriver något om att ett oljebyte är gjort i växellådan.
Det betyder ju inte att inte någon av dem faktist gjort ett sådant oljebyte, men sannolikt har iaf inte alla gjort det.
Min har gått 22500 och är vår andrabil som inte kommer gå särskilt mycket per år. Oljan är något svart/missfärgad men har också läst att det är ganska vanligt/normalt. Så länge inte den luktar bränt/illa eller har metalliska bitar i sig så verkar det som att det väger över att skippa bytet då det skulle kunna leda till krokodiltårar.
För att göra ett seriöst byte så verkar den ovanstående länken som jag postade som en liten genväg till ett bra resultat.
Enda alternativet som vid oljebyte verkar vara det enda gångbara är att riva ned tråg och rengöra det och sil/filter samt byta olja efteråt. En åtgärd som jag inte tycker är ett alternativ mtp 1. Bilens marknadsvärde 2. Åtgärdens kostnad samt 3. Risk för haveri.
Men det är skönt att kunna lufta denna sak med er för att komma fram till detta.
Slutligen.
Är det någon som känner någon i Östersundsområdet som är grym på felsökning vad gäller ryckningarna som jag har? Alternativt har en volvo diagnosutrustning som man kan se felkoder med. Eller en bra rekommendation till en bra mek?
Min ELM327 meddelar mig bara hakuna matata
Den där specialmaskinen verkar mest vara ett extra dyrt sätt att göra en vanlig spolning imho. Väldigt bekvämt för den som gör det förstås.

Riva tåget ska inte heller behövas eller vara rimligt.

Jag bytte ju f ö min olja själv vid 28000 då den var kolsvart. När jag gjorde oljebyte I motorn vid 30 ganska nyss passade jag på att tappa ur den olja som låg i lådans tråg eftersom jag ändå har några liter automatolja kvar som jag lika gärna kan förbruka på det sättet. Det som rann ur ur efter 2000 mil var rätt prydlig olja utan tecken på att det skulle ha lossnat en massa skit.

Läser man på amerikanska Volvoforum förekommer en variant till som jag inte sett någon här nämna: Spola lådan och montera ett magnetiskt inline-filter på slangen till oljekylaren.
Sbergdahl.
Ok! Men jag vet du om du har samma låda som mig i en 04a? Min har inte tiptronic utan bara D432.
Oron ligger i att dynga i lådan lossnar och täpper till på fel ställe på vägen till tråget.
Känns inte värt det om jag nu inte hittar något riktigt oljebytarproffs med positiv statestik av byten i denna låda

Robban.
Tack för tipset! :)
Jag har samma. Så vitt jag vet är det mekaniskt ungefär samma låda i en Geartronic men med fräsigare reglage.

Men du kommer nog aldrig hitta en verkstad som inte säger "men". De behöver gardera sig mot eventualiteter :-)

Som jag förstår så tvärdog b[…]

Rotinger bromsskivor (räcker nog med vanliga)[…]

Strålkastarbyte

Hej där. Jag har beskrivit exakt detta i en a[…]

Vad får du för felkoder? Har du provat […]