- ons 05 apr 2017, 17:10
#1164024
Har nu kommit problemorsaken på spåren, tror jag.
Det verkar som att flatkabeln gärna skadas där den försvinner in i själva knoppen. Det finns en plastbit på den kromade/silverfärgade plastramen på knoppen som trycker mot flatkabeln, det stämmer med att de som råkat ut för att belysningen slutar fungera kan få den att lysa tillfälligt genom att röra kabeln lätt just där.
Jag har två knoppar liggandes hemma, en gammal R-design som var halvdålig redan från början och en ny Polestar som gick sönder efter väldigt kort tid. Den nya Polestar-knoppen har en liten förstärkning på flatkabeln just precis på det misstänkta området, men man ser en liten deformation på flatkabeln just där om man tittar noggrant (syns dock inte på fotot). Den gamla kabeln saknar den förstärkningen, och den kabeln är rejält tilltufsad där. Det tyder på att Volvo någon gång upptäckt den känsliga punkten och försökt åtgärda problemet, dock inte helt lyckat. Och det kan också förklara varför knoppar från MY14 och framåt har en "vanlig" kabel som är mycket tåligare.
Det positiva här är ändå att kabeln kan bytas ut, en elektronikreparatör (typ mobilreparatör el. likn.) bör kunna fixa det hyfsat lätt. Ännu bättre vore ju om man kunde ordna en kabel av tåligare typ, men med rätt typ av kontakt i bägge ändar. Någon här som har tips eller känner för att laga flatkablar? Intresse finns iaf här om någon vill åta sig uppdraget,
Kolla här: http://forums.swedespeed.com/showthread ... ost5200033
Lite bilder:
Det verkar som att flatkabeln gärna skadas där den försvinner in i själva knoppen. Det finns en plastbit på den kromade/silverfärgade plastramen på knoppen som trycker mot flatkabeln, det stämmer med att de som råkat ut för att belysningen slutar fungera kan få den att lysa tillfälligt genom att röra kabeln lätt just där.
Jag har två knoppar liggandes hemma, en gammal R-design som var halvdålig redan från början och en ny Polestar som gick sönder efter väldigt kort tid. Den nya Polestar-knoppen har en liten förstärkning på flatkabeln just precis på det misstänkta området, men man ser en liten deformation på flatkabeln just där om man tittar noggrant (syns dock inte på fotot). Den gamla kabeln saknar den förstärkningen, och den kabeln är rejält tilltufsad där. Det tyder på att Volvo någon gång upptäckt den känsliga punkten och försökt åtgärda problemet, dock inte helt lyckat. Och det kan också förklara varför knoppar från MY14 och framåt har en "vanlig" kabel som är mycket tåligare.
Det positiva här är ändå att kabeln kan bytas ut, en elektronikreparatör (typ mobilreparatör el. likn.) bör kunna fixa det hyfsat lätt. Ännu bättre vore ju om man kunde ordna en kabel av tåligare typ, men med rätt typ av kontakt i bägge ändar. Någon här som har tips eller känner för att laga flatkablar? Intresse finns iaf här om någon vill åta sig uppdraget,
Kolla här: http://forums.swedespeed.com/showthread ... ost5200033
Lite bilder:
All makt åt Thengil!
V70 II D5 AWD R-Design -11
S70 GLT -98
245 Turbo -85 (USA B21FT)
V70 II D5 AWD R-Design -11
S70 GLT -98
245 Turbo -85 (USA B21FT)