Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag uppfattade det som att det inte påverkade tomgången, utan den verkade gå som den ska. Men jag har nu märkt att ett av stiften ser konstigt ut längst ner i porslinet, där porslinet möter metallen. Porslinet är liksom rivet runt om. Det kan vara en spricka där. Kan det i så fall vara så att blir det överslag mellan sprickan och godset, och att det är överslaget som gör att det knastrar? Det här med överslaget är samma tankar som du är inne på marimbalanguage.
Läge för vattenprovet!

Tag en duschflaska. Häll i lite rent vatten. Kör till någon mörk och oupplyst plats. Släck all belysning men stäng inte av motorn. Gå fram och spruta en fin vattendimma på det misstänkta tändstiftet. Får du synliga överslaggnistor eller att motorn misständer, kanske t.o.m. stannar, då har du fått bekräftelse på att stiftet är dåligt i isoleringen.
Vi förutsätter att övriga tänddetaljer, kablar och enheter är i god kondition vid detta provet.
Tändstiften kan vara dåliga. Det finns exempel på läckge mellan porslin och metalldelen.
Tändstiften kan ha skruvats i för löst, med läckage i gängan som följd. Det kan leda till överhettning och att stiften förstörs.

Rotinger bromsskivor (räcker nog med vanliga)[…]

Strålkastarbyte

Hej där. Jag har beskrivit exakt detta i en a[…]

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]