NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dilav
Hej,

Har en volvo V50 2,0d årmodell 07 från 06.
Har under en tid känt att bilen inte går att accelerera på ett bra sätt och det märks tydligast när man i 3:ans växel från 50 ska gasa eller i 4:ans från 70 t ex. Det tar ett bra tag att komma upp i hastighet. Felkoden som dyker i Vida Dice är: Ecm-2263 Turbo control Faulty signal, ECM 0380 Glow Plug Relay Faulty, ECM-0299 Turbo Control Pressure too low.
Just ECM 0380 har jag inte lagt något stort fokus just nu då jag läste att det kan vara ett "spök-fel". Men har googlat runt lite på 2263 och 0380.

Har provat rengöra partikeflfiltret via VIDA dice där man bränner det och innan jag körde igång programmet så hade jag ca 35-40 hpa*( eller liknande enhet), och efteråt så fick jag runt 4-8 hpa*. Tyckte inte det blev något bättre efteråt.

Har kollat runt lite och provade idag att rengöra egr ventilen med "RISLONE Fuel Injection Cleaner" efter att ha kollat i stenfors tråd om att koppla bort egr ventil.
Lyckades efter lite meck få bort locket så att jag kunde vrida på magneten. Tyckte inte det var svårt att vrida på det från början så jag vet inte om det behövdes rengöras något där eller om rislone gjorde något effekt. Blev lite rök första km:arna efteråt men hjälpte inte något annat. Monterade dock aldrig av ventilen utan hade den kvar på motorn.

Efter lite snabb googlande hittade även jag tråden, (vedelds inlägg) om slangarna framför insugsröret men hittade inget konstigt, ser ut så här:

Framför motorn, slangen till vänster verkar sitta på bra, samma sak med slagen till höger som de tipsas om av vedeld.
Bild

Den som leder till vänster verkar vara öppen per default?
Bild

Det som kopplas mot motorn
Bild

Den som går till höger verkar stängd per default?
Bild

Där det inte sitter någon slang i kunde jag blåsa in och då öppnades/stängdes locken halvvägs.

Har ej ännu kollat additiv nivån då jag fick disconnected när jag skulle prova så kanske problem med dicen men ska kolla det, har heller inte kollat tryckgivaren för partikelfiltren. Läste att man kunde blåsa lite i dem så ska kolla om det kan hjälpa. Ska även byta bränslefiltret men tror inte det är där problemet ligger.

Ska fortsätta kolla runt och felsöka men tänkte kolla lite snabbt om det är någon som kanske vet något. För ett tag sedan så bytte jag startmotor + kabeln samt generatorn veckan efter då de plötsligt lade av. Tror faktiskt accelerationen funkade som den ska innan, men ej säker.

Uppdaterar efter hand som jag hittar något.

Edit:
Tidigare rubrik: Dålig acceleration/Trött motor + Felkod: ECM 0380, ECM 2263

Uppdatering.
Lite sen uppdatering, men det var precis som i Perras inlägg att det var fel på vakumsystemet.
I detta fallet så hade två slangar nära generatorn skurit säg vilket orsakde problemet. Löste sig efter byte.
Senast redigerad av 2 Dilav, redigerad totalt 0 gång.
Perra_367 skrev:Hade jag varit som du hade jag kollat på turbo (styrningen av VNT-ledskenorna) och vakuumsystemet, se denna tråd:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9#p1179292
Hej,

Tack för tråden, har börjat läsa och jämföra mot min bil. Känner igen det lite där faktiskt för det är just mellan 1800-2300 rpm i trean och fyrans växel som den går lite trött. Har den väl fått farten så är den hur pigg som helst.

Efter 5 timmar! så är EGR ventilen rengjord och känner ingen märkbar skillnad. Den hade en del sot lite var som så det behövdes ändå. Kan även nämna att "nyckeln" som ska täppa igen egr ventilen inte går tillbaka direkt så den behöver nog bytas ut. Men hade nog känt något mer om det vore det enda felet. Måste säga att muttern som ska tas bort under egr ventilen är jobbig som bara den, satte inte tillbaka den vid återmonteringen, tänkee sätta in en annan typ senare eller vid ett byte.

Förutom att försöka kolla igenom vakumsystemet så blir det en närmare koll på "turboklockan", då jag förra året hade ett hål i slangen som går därifrån till intercoolern. Så kan hända att det stänk olja på den eller annat som lett till att den slutligen slutat funka. Annars är tryckgivaren till dpf också intressant.
Dilav skrev: Annars är tryckgivaren till dpf också intressant.
Tryckgivaren har bara 2 (3) lägen,

1=normalt tryckfall över dpf

2=högt tryckfall över dpf = regenerering påkallas

(3) trasig givare, dåliga/trasiga, eller täta slangar mellan givare och dpf = Limp Home mode och då varvar inte motorn mer än c 2800 rpm vid full gas.

Kan du varva över 2800rpm behöver du således inte bry dig om givaren.
dieselputte skrev:
Dilav skrev: Annars är tryckgivaren till dpf också intressant.
Tryckgivaren har bara 2 (3) lägen,

1=normalt tryckfall över dpf

2=högt tryckfall över dpf = regenerering påkallas

(3) trasig givare, dåliga/trasiga, eller täta slangar mellan givare och dpf = Limp Home mode och då varvar inte motorn mer än c 2800 rpm vid full gas.

Kan du varva över 2800rpm behöver du således inte bry dig om givaren.

Tycker faktiskt det går relativt enkelt att komma upp till 3000 på ettan och tvåans växel. Även på femman när den väl får upp fart så känns det som att den vill glida iväg. Så då kan jag delvis utesluta tryckgivaren antar jag.

...

Kopplade in datorn igen och verkar som de felkoder som kvarstår nu är: Ecm-2263 Turbo control Faulty signal, ECM 0380 Glow Plug Relay Faulty, samt en ny som säger något om egr sensor fault. Men Turbo low pressure verkar ha försvunnit.

Så googlade lite på 2263 igen och återgick lite till bypassventilerna till intercoolern och kollade in slangarna. Verkade vara olja i båda slangarna men ska det inte bara var det i den ena?

Ventilen som går åt vänster och som står i öppet läge när den plockas av.
Bild

Bild

Ventilen som går åt höger:
Bild

Sensor insugslufttemperatur:
Bild

Insugsröret:
Bild

Kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut sist jag plockade ut dem och kan inte riktigt se säkert från förra bilderna. Men slangarna som andra nämner har lossnat av hos dem sitter kvar hos mig men det är kanske något relaterat. Så frågan till internet är, ska det vara olja åt bägge hållen och i slangarna sen, eller kan det vara så att byta hela den del utifrån det ni ser här?

Provade även att återställa "Adaption Values" i ECM men gick inte utan VIDA nekade mig det :/
Glowplug relay kan du droppa så här års, troligen en/flera glödstift som är dåliga, men dessa används ju bara vid typ kallare än -5 ute.
I samband med byte av kamrem på min bil så lyckades meken komma åt en av vakuumslangarna till en av insugets ventiler. Motorn hade då inte det rätta turbodraget och varvade typ 3500rpm som mest. Slangen sattes tillbaka och sedan dess har motorn gått bra.

Förstår inte riktigt vad detta skall vara bra för, men prova att göra rent som följande video visar.

En till video som kanske kan vara till hjälp

Olja/sot tror jag man får överallt i insuget så det är nog normalt.
^^^

Jag bytte generator för ett tag sedan. Är riktigt trångt där men kan faktiskt ha lyckats komma åt något. Kanske värt att nämnas att det i vida står att det är 120 amp men den nya jag satte i är på 150. Vet inte hur det såg ut på den gamla då märket inte var läsbart.

Vad har ni monterat för slangvärmare p&a[…]

Då har jag äntligen tagit mig i kragen […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]