PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1183265
Ursäkta....

Lite kontroll av nummer,

(Som det ser ut på min bil...)

Anslutning 87 på styrenhetens relä går till anslutningarna 15 och 24 på styrenheten(ECU).

Anslutning 86 på styrenhetens relä går till anslutning 15 på tändspolen.

Anslutning 85 på pumpens relä går till anslutning 19 på styrenheten(ECU)

Anslutning 86 på pumpens relä går till anslutning 87 på styrenhetens relä.

Det är inte så att det är anslutning 85 på pumpens relä till anslutning 19 på ECU:n som skall kontrolleras?

Jag har tagit ner ECU:n men kan självfallet inte kontrollera denna då jag varken har kunskaper eller instrument för kontroll av funktion.
#1183288
Jo så bör det vara, pumpreläets 85 till styrenhetens 19 ska kontrolleras för kabelbrott.
Det verkar vara så att pumpens relä jordar genom styrenheten och jordning av stift 85 på bränslepumpsreläet bör ge ström till pumpen om tändningen är på.
#1183520
Bara en kontroll så att jag är på rätt väg...

Under felsökningen vred jag om nyckeln i startlåset och pumpen gick igång sina 2s. Testade att vrida nyckeln igen och pumpen startar och stänger efter 2s.

Testade och starta och den gick igång direkt. Den gick i kanske 20s sen dog den.

Försökte att starta igen men icke. Pumpen vill inte gå igång. Är nu tillbaka på ruta ett.

Vrider jag på nyckeln händer ingenting. Amp-lampan lyser, all annan el fungerar, startmotorn går.

Börjar få slut på alternativ, särskilt nu när det uppträder spökfel.

Vad är det jag missat?

Funderar på om styrenheten är kass.

/Per
#1183545
Hur ser det ut i tanken? Kanske fullt med skräp som sätter igen sugledningen. Det vill säga: Det kommer lite bränsle i några sekunder men sedan blir det stopp när skräpet har sugits in i röret.
#1183548
Vill bara fyll i med att jag kommer att fortsätta att felsöka enligt tidigare förslag, alltså pumpreläets anslutning 85 till styrenhetens 19 för kabelbrott. Bara lite pilligt att komma åt kabeln i styrenheten. Tänkter använda en stiftprop till multimetern för ändamålet.

Vidare undrar jag var styrenheten jordar någonstans?
#1183595
Kabel 11 från styrenheten jordar tillsammans med 5 andra kablar på insugningsröret eller i dess närhet och du bör kontrollera att den anslutningen är ok innan du gör något annat.

Har du provat med ett annat pumprelä? Ett vanligt extraljusrelä går att använda.
Detta kan du göra för att kontrollera pumpreläets jordning. Anslut multimetern på pumpreläets 85, den bör då visa 12V när pumpen inte ska gå och nära 0V då pumpen ska gå (tändningen ska vara på). Du ska få samma resultat om du istället mäter på styrenhetens 19. Om du får 12V då pumpen ska gå t.ex. under de första 2 sekunderna jordas inte reläet genom styrenheten. Får du 0V då pumpen ska gå jordas reläet som det ska eller är trasigt. Om du manuellt jordar anslutning 85 går pumpen då? Du kan ansluta en jordning och samtidigt låta originalkabeln sitta där, startar den då kan du kontrollera om det är jordningen av reläet genom att lossa den extra jordningen då motorn går.
Det du har missat är sannolikt ett enkelt och i efterhand självklart fel.
#1183828
Felsökningen fortgår. Sådana här felsökningsoperationer har en tendens till att bli större och denna gång är inget undantag.

Jag tackar ödmjukast för alla tips.

I min iver efter "lösa trådar" har jag hittat kablage som inte varit i bästa skicka. Generellt är kablaget på bilen skört. De kommande frågorna kanske inte har någon direkt betydelse för insprutningen eller problemet med min bränslepumpen att göra. Detta problem kvarstår. Men för att eliminera fel vill jag ha svar för att komma vidare.

För det första såg jag att anslutningen till sensorn som sitter på topplocket såg lite bränd ut. Kan bero på placeringen eller att kablarna är gamla? (Original). Eftersom detta är en jordpunkt reagerade jag i alla fall. "Sockerbiten" längst fram ha en brun ton ock kablarna är spröda som spagetti. Om detta sedan går att härleda till bränslepumpen låter jag vara osagt.

Vidare i sökning efter felaktigt kablage råkade jag kolla på kablarna till oljetrycksgivaren, den som sitter på höger sida om blocket(bilen i färdrikting) klockan 10 vänster om oljefiltret.

Till givaren satt tre kablar anslutna av vilka två var markerade med nummer 34 och 37! I dokumentationen för styrenheten är anslutningar 34 kallstartventil(Kallstartrelä, ansl 87). Om detta stämmer vad har kabel 34 att göra på oljetrycksgivaren? Vad 37 är framgår ej, kanske till oljetrycksmätaren? Tredje kabeln antar jag är en jordkabel? Har inte gjort några mätningar på dessa kablar. Lika bra att reda ut detta så jag kan lämna detta och fokusera på bränslepumpen.

Som sagt ovan ligger utanför bränslepumpsproblemet. Detta problem kvarstår och felsökning pågår.

Tar gärna emot alla tänkbara tips för att lyckas med felsökningen.

Jag återkommer...
#1184083
Efter vad det verkar har jag hittat felet till att pumpen inte går igång.

Det verkar som om det var ett klapp i säkringshållaren som gjorde att pumpen inte gick igång. Har mätt flera gånger över säkringarna men nu gick jag tillbaka kollade hållare, kablarna samt själva säkringen. (Säkring 5). En kabel som gick till säkring 11 byttes också då den var klapp i. (Huruvida den skulle kunna ha något med pumpen att göra vet jag ej.)

Kommer att testa bilen på vägen bara vädret tillåter. Den gick i alla fall bra i garaget. Hoppas jag slipper återkomma i ärendet vad gäller bränslepumpen.
#1190859
Tänkte bara tacka alla som kommit med förslag på lösningar på mitt problem med bränslepumpen.

Felet är nu 100% åtgärdat.

Felet var en dåligt klämt flatstift till anslutningen för säkring 5. Kabeln satt lös i stiftet och förmodligen låg några trådar an då bränslepumpen fungerade.

Bland det första jag kollade var säkringarna och eftersom säkringen var hel gick jag vidare i felsökningen.

Felet upptäcktes under av en slump under felsökning då jag råkade trycka till innerpanelen under säkringsboxen. Kabel till den dåligt klämda stiftet löpte under panelen, då jag tryckte på panelen lossade kabeln från stiftet.

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]