Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av the_dolph
Hej! Har ringat in två anslutningar om man står framför bilen så blir det på motorblockets högra sida. Motorn är en b230ft.

Anledningen till att jag undrar är att jag tycker det ser blött ut på kontakterna. Undrar om det kan vara ngn läcka och vad man då kan göra åt saken. Gjorde en längre tur för ngn dag sen på 55 mil och den går klockrent. Har även kollat nivån på motoroljan och den ligger på samma nivå varje gång. Funderar på kylvätska men borde inte det avdunsta då det blir varmt?

Mvh LarsBild

Skickat från min D6503 via Tapatalk
av Rådlös
Liksom bilen har högerdörrar och vänsterdörrar så har även motorn en högersida och en vänstersida åt samma håll som dörrarna. Din bild visar alltså motorns vänstersida. Dessutom visar den knacksensorn i det undre läget och en tempsensor i det övre läget. Det finns i verkligheten två tempsensorer vill jag minnas, i ditt fall. Jag avstår från att säga vilken det är. Den ena går till panelinstrumentet och den andra till styrdatorn.
Användarvisningsbild
av the_dolph
Är det ngt man behöver åtgärda om det är där läckan sitter?

av Rådlös
Jag har inte gjort något själv av detta, men läst att knacksensorn är lite "kritiskt special" för att fungera korrekt. Anliggningsytorna skall vara helt rena (tvättade) och sensorn skall dras fast med momentnyckel. Vilket moment vet jag dock inte. Men det finns säkert andra här som vet?

Om det nu läcker där så kanske det är någon packning som inte är tät, (om det finns någon?) eller att man inte har dragit till rätt moment? En verkstadshandbok torde ge besked om detta.
Användarvisningsbild
av lennarte
Inte hundra säker, men knacksensorn har väl inte "kontakt" kylarvätskan? Den övre är tempgivare för motorstyrningen och den sitter i kontakt med kylvätskan. Den sitter med en kopparbricka som tätning (aluminium?) och bör inte läcka om den sitter fast. Däremot är ju detta delningen mellan topplock och motorblocket. Topplockspackningen kan ju läcka lite också. Finns ingen anledning till panik, men ha koll på det, och kolla nivån i expansionskärlet ofta så det inte börjar läcka mer. Du har nivågovare i expansionskärlet, kolla så den verkligen fungerar som extra säkerhet
Användarvisningsbild
av the_dolph
Bytte kylvätska i januari. Vid kall motor ligger den mellan min och max. Har inte märkt ngt större läckage. Kan ev ha minskat lite. Har hunnit med 6-700 mil sedan bytet. Hur kan jag testa givaren. Förra ägaren bytte ngn packning då det läckte.

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]