Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1181546
Crankshaft skrev:Helt rätt. Det är två värden som styr:
- Vad boxen säger att man max kan ta ut, vilket kan vara fast värde, inställbart värde eller dynamiskt (= som boxen automatiskt kan ändra under laddförloppet) värde
- Vad bilen säger att den max kan ta emot, vilket kan vara fast värde eller inställbart värde

Tanken är att laddströmmen aldrig får överskrida något av dessa värden. Av detta följer att man kan begränsa max ström antingen från dosan (om den har denna funktion) eller från bilen (om den den har denna funktion). Givetvis kan båda samverka, med avsikt att inget av värdena skall överskridas.

I vissa bilar kan man ställa in önskat värde (t ex Tesla, som du mycket riktigt påpekar), men i andra inte. Vad jag förstår kan man inte göra detta i en T8, men här är jag måhända ute på djupt vatten, då jag inte fått lev ännu. Om så är fallet känns det ju ganska primitivt, då det ju rimligen bara är fråga om mjukvara.

Koppling till t ex elbörsen känns ju som en rimlig funktion, men gissningsvis kommer sån'a funktioner först (finns redan?) i väggboxar. Skall det vara någon vits (ekonomiskt) för ägaren så bör det ju vara kopplat till aktuell tariff, och där borde det ju vara enklare att ordna ett interface från min väggbox till min elcentral, för att vara säkra på att bil och elmätare har samma uppfattning om aktuell elkostnad för just mig just nu. Å andra sidan kanske man kan tänka sig att bilen pratar WiFi direkt med elcentralen, så ingenting är omöjligt. Bara fantasin sätter gränser....
Då bilen redan har internetanslutning så kan det ju inte vara svårt att ordna. Vi har själva timpris hemma och varje eftermiddag släpps kommande dags priser. Det har ingen som helst koppling till din elmätare mer än att den rapporterar vad du förbrukar varken timme. Sedan styr din adress vilket elområde du tillhör och där kan timpriserna skilja (långt ifrån alltid det skiljer).
Att köra tvättmaskinen och diskmaskinen klockan 2 på natten när elpriset är 0,29 öre (sic!) per kWh (plus skatter och jadajada) känns helt klart bättre än klockan 18 då elpriset är 114 öre.
av superluxus
#1181673
Til min XC90 T8 valgte jeg Salto 572 (Laget av Tyske ABL). Fungerer bra med 7.5m ladekabel, men har ingen avanserte funksjoner. Type2-Type2, mode3.

Vurderte en ZapCharger fra norske Zaptec, men synes den var litt for dyr. Den har mange fancy funksjoner for avansert strømstyring, lastbalansering og statistikk. Alt via App på telefon eller nettside.

I Norge er strømmen fremdeles veldig billig, men vi får også differensiert strømprising fra 1.1.2019 når alle har fått smarte målere. Da blir det nok dyrt mellom 16-20 her også. Alle skal lage middag, vaske klær og ikke minst lade 2 biler i hver garasje. 50% av alle nye solgte biler i 2017 i Norge har en ladeplugg...


Sent from my iPhone using Tapatalk
av Crankshaft
#1181683
Xanthopteryx skrev:Det har ingen som helst koppling till din elmätare mer än att den rapporterar vad du förbrukar varken timme. Sedan styr din adress vilket elområde du tillhör och där kan timpriserna skilja (långt ifrån alltid det skiljer).
Att köra tvättmaskinen och diskmaskinen klockan 2 på natten när elpriset är 0,29 öre (sic!) per kWh (plus skatter och jadajada) känns helt klart bättre än klockan 18 då elpriset är 114 öre.
Ja, där ser man. Med din förklaring så håller jag med —då kan man ju lika gärna låta detta styras av bilen, och kanske är det här vi kommer att se den största utvecklingen. Eftersom både bil och box kan sätta max strömstyrka, så kan man ju valfritt lägga olika begränsningar på resp sida. Kanske är det då bättre att lägga styning mot tariff i bilen, medan styrning mot aktuell belastning nog är enklast att ordna i boxen. Som sagt; bara fantasin sätter gränser.

Se'n har jag läst mig till att T8 bara kan ta emot laddning på en fas. Med kabel med vanlig stickpropp (SCHUKO) måste strömmen även begränsas till 10A (genom inställning i dosan på kabeln), medan man kan ta ut 16A med blå CEE enfaskontakt. Ytterligare ett alternativ är röd CEE trefaskontakt, vilken också möjliggör 16A, men då bara på en fas (trots att det är en trefaskontakt).

Se'n vet jag inte helt säkert att T8 kan ta emot 16A, men problemet är i så fall att 16A är ganska mycket på en enskild fas för ett hushållsabonemang. Här hade det varit bättre om man kunnat fördela laddströmmen jämt på alla tre faser (lite mer än 5A på varje), men detta funkar tydligen inte på en T8.
av superluxus
#1181694
T8 lader max på 13A, 1-fas. Jeg målte med en amperetang for å være sikker. Målte 13.2A strømtrekk.

I Norge er dessverre IT strømnett veldig vanlig. Da kan man ikke lade 3-fas 400V. Det krever TN-nett. Volvo støtter ikke 400V, men veldig mange elbiler gjør det. Da får man også mye bedre fasefordeling i strømnettet ved å bruke 3-fas.

I mitt hus har jeg 3x63A, 230V inn, men i mitt område får vi ikke lov til å trekke mer enn max 25A per fase kontinuerlig pga. muligheten faseskjevhet. Da blir det max 5.75kW/time eller rundt 10-12 timer for å fulladet når Volvo kommer med sin første elbil i 2019. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
av Crankshaft
#1181750
superluxus skrev:T8 lader max på 13A, 1-fas. Jeg målte med en amperetang for å være sikker. Målte 13.2A strømtrekk.

I Norge er dessverre IT strømnett veldig vanlig. Da kan man ikke lade 3-fas 400V. Det krever TN-nett. Volvo støtter ikke 400V, men veldig mange elbiler gjør det. Da får man også mye bedre fasefordeling i strømnettet ved å bruke 3-fas.

I mitt hus har jeg 3x63A, 230V inn, men i mitt område får vi ikke lov til å trekke mer enn max 25A per fase kontinuerlig pga. muligheten faseskjevhet. Da blir det max 5.75kW/time eller rundt 10-12 timer for å fulladet når Volvo kommer med sin første elbil i 2019. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, Norge har ju huvudsakligen 230V huvudspänning, medan Sverige har 400V. 63A huvdsäkring i Norge motsvarar därmed 35A eller 40A i Sverige (vilket ganska få har). Det största problemet är dock att T8 (och många andra laddhybrider) inte stöttar trefas överhuvudtaget. Gjorde de det (även om endast 400V) skulle man ju i Norge kunna installera en 230 V -> 400V trefastransformator innan uttaget/boxen för att kunna köra 400V fasfördelat.

En nödlösning i Sverige för att förbättra situationen med hänsyn till fasfördelning för en T8 och andra enfasbilar (om det är ett problem i just ett visst hus) skulle kunna vara en en 400 V -> 230V enfastransformator (vilken således ansluts till två faser på primärsidan). Då fasfördelar man ju åtminstone över två faser, samtidigt som man ger 230V enfas till bilen på sekundärsidan. Klumpigt; javisst, men en lösning för den som ligger på gränsen vid uttag direkt på en fas.
av rale
#1181761
criollover skrev:Någon som har några rekommendation för laddbox till en T8? Just nu lutar det åt en http://www.wallbe.de/en/private-chargin ... e-eco-2-0/, verkar ha allt man behöver inklusive möjlighet till egen styrning via Modbus. 11 kW (3-fas 16A) för att vara förberedd för framtida bilar förstås.
Tårta på tårta?

Räcker det inte med sladden med klumpen i bakluckan? Skulle ställa in den på 6A så det inte påverkar systemet så mycket. Bilen blir väl lika laddad som från finaste box? Eller? (Aldrig haft nån elbil själv).
av Crankshaft
#1182293
rale skrev:Tårta på tårta?

Räcker det inte med sladden med klumpen i bakluckan? Skulle ställa in den på 6A så det inte påverkar systemet så mycket. Bilen blir väl lika laddad som från finaste box? Eller? (Aldrig haft nån elbil själv).
I någon mån kan jag hålla med dig, åtminstone för en laddhybrid. P g a den begränsade batterikapaciteten laddar den ju till fullt relativt snabbt, även med t ex 6A. Elkostnaden till följd av tariff är av samma skäl inte heller lika avgörande. Fördelarna med laddbox är därmed ganska begränsade; framförallt att man slipper den ganska klumpiga boxen på kabeln, samt ett bättre anslutningsdon. Vanlig stickpropp ("Schuko") är ju egentligen inte dimensionerad för så frekventa in- och urkopplingar, så möjligen finns risk för glapp och gnistbildning.

För en ren elbil är dock läget annorlunda. Då vill man kunna ta ut betydligt mer än vad vanlig stickpropp ger (för att korta laddförloppet), samtidigt som man vill undvika överbelastning av huvudsäkringarna. Då krävs lite ytterligare intelligens för optimal styning av laddströmmen mot t ex tid och/eller tariff, samt den ström som tas ut av andra förbrukare genom huvudsäkringarna. En del uppskattar säkert de olika funktionerna för statistik, etc, och säkert kommer ytterligare funktioner i framtiden.

Visst kan man lägga mycket av detta i bilen, men då måste man på något listigt vis ge denna info om huvudsäkringar, aktuell annan förbrukning som i varje stund tas ut genom dessa, tariff, etc, etc. Allt säkert möjligt, men där är vi nog inte riktigt ännu, åtminstone inte vad gäller standardisering.
av menbj0
#1245128
Som alternativ till laddbox för en T8; kan man inte bara installera ett Typ-2 uttag i stället för schuko? Då slipper man risken med slitage i schuko-kontakten. Min kabel med Typ-2 uttag har dock ingen kontrollenhet, innebär det att denna alltid ska användas tillsammans med wallbox där kontrollenheten finns i boxen? Se bild på förslag på Typ-2 uttag.
Bilagor
typ 2.jpg
typ 2.jpg (38.02 KiB) Visad 1781 gånger
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]