- sön 25 jun 2017, 22:30
#1181524
Nja, det finns ju lite olika sätt att ladda. Nu får jag inte min T8 förrän om några veckor, men generellt gäller i detta fall någondera av nedanstående
Mode 2:
En kabel med laddbox på kabeln. I ena änden en helt vanlig stickpropp och i andra änden en kontakt som passar bilen. Dosan utbyter information och kommer överens med bilen om hur stor laddströmmen skall vara. Det finns kablar där laddboxen är fast inställd på t ex 10A (vilket förutsätter att uttaget alltid tål detta), men även så'na där man kan ställa in önskad ström (t ex för att kunna ladda hemma med 10A och från företagets motorvämaruttag med 6A, om man av snålhet säkrat ned detta). Strömmen kan aldrig överstiga vad bilen har som maxvärde. Svårt att tänka sig att denna lösning skulle kunna medge mer än 10A, vilket är max för ett stickuttag. Säkert finns dock kablar med trefashandske, vilket skulle kunna ge 16A (från en av dess faser), men ofta begränsar då bilen till t ex 13A (vet dock inte om det är just detta värde för en T8)
Mode 3:
Laddbox på väggen. Enkelt skulle man kunna säga att laddboxen flyttat från kabeln till väggen, vilket ger smidigare kabel och robustare kontaktdon. Den stora fördelen ligger dock i att en fast väggmonterad laddbox kan göras betydligt mer avancerad och därmed (om övriga förutsättningar finns) ge högre laddström. Nu vet jag inte exakta funktioner, men man kan ju tänka sig t ex laddning enl schema, eller att boxen känner av annan belastning från samma central (kräver normalt strömtrafo för mätning), för att därmed ge max tillgänglig ström, utan att huvudsäkringarna löser ut.
Sen finns även Mode 1 (vanlig slarvskadd) och Mode 4 (ren likström från väggen), men det tror jag inte är aktuellt i detta fall.