Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1181465
criollover skrev:Någon som har några rekommendation för laddbox till en T8? Just nu lutar det åt en http://www.wallbe.de/en/private-chargin ... e-eco-2-0/, verkar ha allt man behöver inklusive möjlighet till egen styrning via Modbus. 11 kW (3-fas 16A) för att vara förberedd för framtida bilar förstås.
Vad skall man ha den till? Räcker det inte med bara en trefashandske?
Användarvisningsbild
av TailLights
#1181475
criollover skrev:Någon som har några rekommendation för laddbox till en T8? Just nu lutar det åt en http://www.wallbe.de/en/private-chargin ... e-eco-2-0/, verkar ha allt man behöver inklusive möjlighet till egen styrning via Modbus. 11 kW (3-fas 16A) för att vara förberedd för framtida bilar förstås.
Jag har beställt en Halo Wallbox. Får den installerad om en dryg vecka. Bilen dröjer ytterligare tre veckor.

http://www.charge-amps.com/halo-wallbox/
av criollover
#1181477
Xanthopteryx skrev:Vad skall man ha den till? Räcker det inte med bara en trefashandske?
En T8 laddar max 1-fas 16A, dvs ca 3,7 kW, och andra elbilar upp till 3-fas 32A. Laddboxen styr och övervakar laddströmmen (t.ex. begränsar över tid, baserat på övrig belastning i huset osv).
av criollover
#1181479
TailLights skrev:Jag har beställt en Halo Wallbox. Får den installerad om en dryg vecka. Bilen dröjer ytterligare tre veckor.
Tittade också på den, men vill gärna ha något som kan leverera upp till 11 kW (3-fas 16A) för bättre framtidssäkring.
av Xanthopteryx
#1181481
criollover skrev:
Xanthopteryx skrev:Vad skall man ha den till? Räcker det inte med bara en trefashandske?
En T8 laddar max 1-fas 16A, dvs ca 3,7 kW, och andra elbilar upp till 3-fas 32A. Laddboxen styr och övervakar laddströmmen (t.ex. begränsar över tid, baserat på övrig belastning i huset osv).
Aha, trodde den hade inbyggt så man bara kunde köra på med valfri inspänning och att du även i bilen kunde styra (som i Tesla där man kan sätta max laddström e.t.c.).
Hur vet boxen övrig belastning? Sätter man amperemeter på ingående faser i huset och kopplar till laddlådan?
av Crankshaft
#1181524
Nja, det finns ju lite olika sätt att ladda. Nu får jag inte min T8 förrän om några veckor, men generellt gäller i detta fall någondera av nedanstående

Mode 2:
En kabel med laddbox på kabeln. I ena änden en helt vanlig stickpropp och i andra änden en kontakt som passar bilen. Dosan utbyter information och kommer överens med bilen om hur stor laddströmmen skall vara. Det finns kablar där laddboxen är fast inställd på t ex 10A (vilket förutsätter att uttaget alltid tål detta), men även så'na där man kan ställa in önskad ström (t ex för att kunna ladda hemma med 10A och från företagets motorvämaruttag med 6A, om man av snålhet säkrat ned detta). Strömmen kan aldrig överstiga vad bilen har som maxvärde. Svårt att tänka sig att denna lösning skulle kunna medge mer än 10A, vilket är max för ett stickuttag. Säkert finns dock kablar med trefashandske, vilket skulle kunna ge 16A (från en av dess faser), men ofta begränsar då bilen till t ex 13A (vet dock inte om det är just detta värde för en T8)

Mode 3:
Laddbox på väggen. Enkelt skulle man kunna säga att laddboxen flyttat från kabeln till väggen, vilket ger smidigare kabel och robustare kontaktdon. Den stora fördelen ligger dock i att en fast väggmonterad laddbox kan göras betydligt mer avancerad och därmed (om övriga förutsättningar finns) ge högre laddström. Nu vet jag inte exakta funktioner, men man kan ju tänka sig t ex laddning enl schema, eller att boxen känner av annan belastning från samma central (kräver normalt strömtrafo för mätning), för att därmed ge max tillgänglig ström, utan att huvudsäkringarna löser ut.

Sen finns även Mode 1 (vanlig slarvskadd) och Mode 4 (ren likström från väggen), men det tror jag inte är aktuellt i detta fall.
av Xanthopteryx
#1181539
Crankshaft skrev:Nja, det finns ju lite olika sätt att ladda. Nu får jag inte min T8 förrän om några veckor, men generellt gäller i detta fall någondera av nedanstående

Mode 2:
En kabel med laddbox på kabeln. I ena änden en helt vanlig stickpropp och i andra änden en kontakt som passar bilen. Dosan utbyter information och kommer överens med bilen om hur stor laddströmmen skall vara. Det finns kablar där laddboxen är fast inställd på t ex 10A (vilket förutsätter att uttaget alltid tål detta), men även så'na där man kan ställa in önskad ström (t ex för att kunna ladda hemma med 10A och från företagets motorvämaruttag med 6A, om man av snålhet säkrat ned detta). Strömmen kan aldrig överstiga vad bilen har som maxvärde. Svårt att tänka sig att denna lösning skulle kunna medge mer än 10A, vilket är max för ett stickuttag. Säkert finns dock kablar med trefashandske, vilket skulle kunna ge 16A (från en av dess faser), men ofta begränsar då bilen till t ex 13A (vet dock inte om det är just detta värde för en T8)

Mode 3:
Laddbox på väggen. Enkelt skulle man kunna säga att laddboxen flyttat från kabeln till väggen, vilket ger smidigare kabel och robustare kontaktdon. Den stora fördelen ligger dock i att en fast väggmonterad laddbox kan göras betydligt mer avancerad och därmed (om övriga förutsättningar finns) ge högre laddström. Nu vet jag inte exakta funktioner, men man kan ju tänka sig t ex laddning enl schema, eller att boxen känner av annan belastning från samma central (kräver normalt strömtrafo för mätning), för att därmed ge max tillgänglig ström, utan att huvudsäkringarna löser ut.

Sen finns även Mode 1 (vanlig slarvskadd) och Mode 4 (ren likström från väggen), men det tror jag inte är aktuellt i detta fall.
Intressant.
Men lite dumt om man med vanliga sladdar måste ha olika för olika strömuttag, om det nu är så. En kollegas tesla, han kan styra från bilen så kommer han till motorvärmare så säger han max 6 A i bilen och kommer han däremot du har 16 i väggen så säger han max 16.
Han kan också styra när den ska ladda etc.
Om inte Volvo har så måste de enligt mig införa det till kommande mer rena elbilar. Likaså tror jag på en koppling mot elbörsen så bilen kan ladda när det är billigast. Den bör ju självklart även komma ihåg de olika uttagen så den begränsar strömuttaget automatiskt.
av Crankshaft
#1181543
Helt rätt. Det är två värden som styr:
- Vad boxen säger att man max kan ta ut, vilket kan vara fast värde, inställbart värde eller dynamiskt (= som boxen automatiskt kan ändra under laddförloppet) värde
- Vad bilen säger att den max kan ta emot, vilket kan vara fast värde eller inställbart värde

Tanken är att laddströmmen aldrig får överskrida något av dessa värden. Av detta följer att man kan begränsa max ström antingen från dosan (om den har denna funktion) eller från bilen (om den den har denna funktion). Givetvis kan båda samverka, med avsikt att inget av värdena skall överskridas.

I vissa bilar kan man ställa in önskat värde (t ex Tesla, som du mycket riktigt påpekar), men i andra inte. Vad jag förstår kan man inte göra detta i en T8, men här är jag måhända ute på djupt vatten, då jag inte fått lev ännu. Om så är fallet känns det ju ganska primitivt, då det ju rimligen bara är fråga om mjukvara.

Koppling till t ex elbörsen känns ju som en rimlig funktion, men gissningsvis kommer sån'a funktioner först (finns redan?) i väggboxar. Skall det vara någon vits (ekonomiskt) för ägaren så bör det ju vara kopplat till aktuell tariff, och där borde det ju vara enklare att ordna ett interface från min väggbox till min elcentral, för att vara säkra på att bil och elmätare har samma uppfattning om aktuell elkostnad för just mig just nu. Å andra sidan kanske man kan tänka sig att bilen pratar WiFi direkt med elcentralen, så ingenting är omöjligt. Bara fantasin sätter gränser....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]