Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I stället för att starta en ny tråd så skriver jag i den här gamla tråden.

Jag mätte glappet mellan kompressor och magnetkopplingen och det visade sig vara 0.8mm. ECC:n kyler bra på landsväg men dåligt i stan, i bland kommer det inte någon riktigt kall luft om det varmt i stan.

När jag i förrgår tänkte shimsa magnetkopplingen på min nuvarande V70 (2007, 2.4d) stötte jag på patrull. Kompressorn var annorlunda än min förra V70 (2004, 2.4 bensin). Det finns tre hål på magnetkopplingen, men jag fick inte i någon M5 och M4 var för liten.

Har någon annan haft samma problem? Det skulle vara trist att behöva byta kompressor på grund av detta.

Edit: Volvos artikelnummer är 30780326. Om man googlar på numret så ser ni hur magnetkopplingen ser ut.
av MickeM
Om det bara kyler lite sämre i stan har du nog ett annat fel. Med 0,8 borde det fungera utom möjligen i lång tid i bilkö i solen i högsommarvärme.
Verkar mer som paj kylfläkt, eller nått.

Med för stort spel slutar kompressorn att dra när det är varmt, och ac uteblir fullständigt. Inte bara dåligt.
Den blir då 100% "old school" med endast luft utifrån.
En omstart krävs, för att det ska fungera igen.
Den hoppar inte igång om man plötsligt börjar köra landsväg.
Användarvisningsbild
av Vojje
det räcker med att stänga av AC på instrumentpanelen ett slag för att den ska komma igång igen efter vila om spelet är för stort...
MickeM skrev:Om det bara kyler lite sämre i stan har du nog ett annat fel. Med 0,8 borde det fungera utom möjligen i lång tid i bilkö i solen i högsommarvärme.
Verkar mer som paj kylfläkt, eller nått.

Med för stort spel slutar kompressorn att dra när det är varmt, och ac uteblir fullständigt. Inte bara dåligt.
Den blir då 100% "old school" med endast luft utifrån.
En omstart krävs, för att det ska fungera igen.
Den hoppar inte igång om man plötsligt börjar köra landsväg.
Jag lämnade in bilen för service. Kompressorn shimsades och nytt köldmedel fylldes på. Jag fick veta att på denna modell (V70 2.4d -07) är mängden kylmedel 0,7kg (somliga modeller V70 har 1kg). I mitt fall saknades 200g och även det kan förklara varför AC:n inte kylde tillräckligt bra.

Däremot önskar jag att temperaturen i bilen och den inställda temperaturen skulle motsvara varandra bättre. Tidigare kunde man tydligen ändra någon parameter, men enligt mekanikern har denna möjlighet upphört (p.g.a. Volvos uppdateringar av VIDA). Känner någon till detta?
av m2c
Misstänker man att man behöver shimsa så kan man kontrollera genom att först se så kompressorn går som den ska vid kallstart.
Den yttre delen på remhjulet ska snurra med kompressorn. Sedan kör man tills den slutar kyla. Då går man ut och kollar igen. Står yttre delen stilla en längre stund säg en minut så kan man kraftigt misstänka shimsningsbehov.

Vill man i detta läge veta 100% och inte är rädd av sig så kan man ta en liten träbit och knuffa till den stillastående biten lite innåt. Om den då suger in och snurar en period utan att du trycker den så är det shimsning som krävs. Tryck dock på den sidan av hjulet som är påväg neråt utifall pinnen tar tag i någon skruv för att skydda ditt huvud.

Rotinger bromsskivor (räcker nog med vanliga)[…]

Strålkastarbyte

Hej där. Jag har beskrivit exakt detta i en a[…]

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]