Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Har länge spanat in Volvo S60, och då framförallt modellerna innan 10. Det ligger flertalet ute på blocket till ganska hyfsade priser, vissa gånger under 15 papp. Många verkar dock ha rullat en hel del, men jag tänker att det inte är något som jag behöver stirra mig blind på helt och hållet.

Vad hade ni som har S60 tänkt på vad gäller köp av begagnad modell? Några kända fel att leta efter?

Kuriosafråga. Hur vanligt är det att växelspaken är spaceball? Tycker mig se att varannan annons har en sån, och jag har nog aldrig sett en fulare växelspak.
Tjena.
Har du några specifika önskemål? Bensin/diesel? Turbo kanske :D ?

Generellt bör du undvika tidiga årgångar av P2:or. Tidiga årgångar hade bla problem med kombiinstrumentet fick spel och behöver bytas/renoveras. Min råkade ut för detta enligt kvitto från föregående ägare. Byte på verkstad gick på ca. 10 000kr. Renovering går på sisådär 2-2500 kr.

Ifall du tittar på en bensinare med turbo så hade tidiga årgångar utrustade med ETM av märket magnetti marelli. Dessa är ökända för att börja klabba. Gör en sökning här på forumet så lär du hitta användare som råkat ut för klabb med ETM av ovanstående märke. Det skall nämnas att även denna går att renovera.

Kontrollera framvagnsdetaljerna på bilen. Tidiga årgångar hade problem med klena framvagnsdetaljer. Men det blev bättre på senare årgångar.

Kolla även så att där inte är "majonnäs" på oljestickan. Kan indikera problem med vevhusventilationen.

Om vi snackar årsmodeller så bör du titta på 2004 och senare. De flesta barnsjukdomarna har försvunnit då.
2005 kom den face-liftade utgåvan. Snyggare samt modernare look i mina ögon. Lackade lister mot de grådassiga plastlisterna som satt 01-04, Xenon standard. Anti-sladd är även standard fr.o.m 2005.

Detta är vad jag kan komma på just nu.Vad gäller spaceball så överlåter jag den frågan till någon annan.

Jag är väldigt nöjd med min 2.4T 2003:a, haft bilen i snart ett år och ångrar inte att jag valde den framför en S40 (96-04).
Lägger till också att kolla in AC systemet. Detta är inte specifikt för s60 men det kan bli dyrt om du skulle behöva byta en komponent.
Kolla om det finns läckage på kondensorn, lyssna efter missljud när kompressor går igång, om det låter konstant från kompressorn är det troligtvis bara ett kullager i remhjulet som är dåligt. Men om det bara låter när kompressorn är igång så kan det bli dyrare att reparera. Om du hör pysande ljud när acn är igång så är det bara systemet som är tomt.

Precis som ovanstående skriver, spjällhus går att renovera, jag beställde en kontaktlös sensor och lödde den själv för 900 kronor och bilen tvekar ingenting längre(varvtal som går upp och ner ofrivilligt).
Det går även att titta på krängningshämmarstagen genom att kika in bakom bakhjulen efter sprickor.
Kontrollera även om stötdämparna läcker, då brukar man kunna se lite olja kring botten av dämparen, bara vrid hjulet och lyft dammskyddet med lång mejsel och lys med ficklampa.

Testa också att göra fulla rattutslag på parkering, om det låter som ett skrapande metallljud kan det vara ABS-ringen som är trasig, kostar några hundra och är lite meck att byta.
Du kan kolla efter köpråd för V70.
Betydligt vanligare och i stort sett samma elektronik och mekanik med alla för och nackdelar det innebär.

S60 är egentligen bara en sedan/kupe modell av V70.
Skiljer i stort sett bara i karossen.
jonmad skrev:Om vi snackar årsmodeller så bör du titta på 2004 och senare. De flesta barnsjukdomarna har försvunnit då.
2005 kom den face-liftade utgåvan. Snyggare samt modernare look i mina ögon. Lackade lister mot de grådassiga plastlisterna som satt 01-04, Xenon standard. Anti-sladd är även standard fr.o.m 2005.
Xenon blev inte standard vid faceliften tyvärr. Tror inte xenon någonsin varit standard på någon av Volvos modellserier även om det kan tänkas ha varit det på exklusiva varianter inom respektive serie. Det är annars en bra idé att köpa en bil tillverkad efter faceliften. Då är mycket riktigt barnsjukdomarna fixade och en del kosmetiska skavanker också åtgärdade. I dagens läge är nog prisskillnaden mot äldre årsmodeller rätt marginell. Rimligen kan man hitta en fin 05:a (eller nyare) för små pengar idag.
Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]